16_11_2016

??

ORDONANTA DE URGENTA Nr. 84/2016 din 16 noiembrie 2016

pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal

EMITENT: GUVERNUL ROM?NIEI

PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 977 din 6 decembrie 2016

Avand ?n vedere necesitatea sustinerii procesului investitional prin extinderea aplicarii facilitatii de scutire de impozit a profitului reinvestit si asupra dreptului de utilizare a programelor informatice, concomitent cu aplicarea nelimitata ?n timp a acestei facilitati fiscale,

tinand cont de necesitatea sprijinirii mediului de afaceri prin extinderea regimului fiscal favorabil aplicabil ?n cazul programului stock option plan si pentru titlurile de participare care nu sunt tranzactionate pe o piata reglementata sau ?n cadrul unui sistem alternativ de tranzactionare, acordate angajatilor, administratorilor si/sau directorilor persoanelor juridice, inclusiv celor afiliate, si ?n vederea sustinerii masurii de fidelizare si motivare a acestor persoane,

luand ?n considerare necesitatea sustinerii implementarii si dezvoltarii sistemului de ?nvatamant profesional si tehnic, printr-un regim fiscal de deducere integrala a unor cheltuieli, atat la calculul impozitului pe profit, cat si al venitului net anual supus impozitului pe venit, efectuate de operatorii economici pentru elevi, precum si prin neimpozitarea beneficiilor primite de elevi,

?n vederea simplificarii procesului de administrare a impozitului pe venit prin reducerea obligatiilor declarative ale contribuabililor si clarificarii obligatiilor declarative ale platitorilor de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului,

avand ?n vedere necesitatea eliminarii inechitatilor generate ?n practica de obligativitatea regimului de impozitare pe venitul micro?ntreprinderilor pentru persoanele juridice romane care ?si completeaza capitalul social pe parcursul functionarii si care neavand la ?nfiintare capital social de minimum 25.000 euro, echivalent ?n lei, nu pot opta pentru plata impozitului pe profit, similar celor care au avut acest capital la ?nfiintare,

luand ?n considerare necesitatea sustinerii mediului de afaceri ?n cadrul sistemului de impozitare pe venitul micro?ntreprinderilor, se propune si reducerea valorii capitalului social, pentru care persoanele juridice pot aplica optiunea pentru plata impozitului pe profit, la echivalentul ?n lei a 10.000 euro,

avand ?n vedere necesitatea compatibilizarii legislatiei nationale cu prevederile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, ?n vederea evitarii declansarii procedurii de infringement pentru transpunerea incorecta a prevederilor referitoare la ajustarea TVA pentru bunurile de capital, ca urmare a deschiderii dosarului EU Pilot 8399/16/TAXU si angajamentului asumat fata de Comisia Europeana de modificare a legislatiei nationale ?ncepand cu 1 ianuarie 2017,

tinand cont de necesitatea sprijinirii urgente a micilor agricultori care ?ntampina dificultati ?n aplicarea regimului normal de TVA si avand ?n vedere posibilitatea oferita statelor membre de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, de reglementare a unui regim special pentru aceasta categorie de persoane impozabile,

tinand cont de faptul ca nu se mai justifica restrictionarea accesului operatorilor economici la un cod valid de TVA pentru operatiuni intracomunitare prin ?nscrierea ?n registrul operatorilor intracomunitari, avand ?n vedere ca ?n prezent exista alte parghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale, inclusiv ?n ceea ce priveste operatiunile intracomunitare,

avand ?n vedere necesitatea asigurarii unui tratament fiscal echitabil ?n cazul contribuabililor care ?si redobandesc codul de ?nregistrare ?n scopuri de TVA, prin repunerea ?n drepturi a acestora si a beneficiarilor care au efectuat achizitii de bunuri/servicii de la acestia, ?n perioada ?n care nu au avut un cod valid de TVA,

luand ?n considerare necesitatea diminuarii sarcinilor administrative ale operatorilor economici,

avand ?n vedere necesitatea reglementarii termenului de plata si de declarare a contributiilor sociale obligatorii aferente drepturilor reprezentand diferente de venituri din salarii stabilite potrivit legii pentru perioade anterioare, fara de care platitorii diferentelor salariale, fiind unitati de ?nvatamant de stat finantate de la bugetul de stat, ar plati obligatii fiscale accesorii,

tinand cont de necesitatea introducerii unor clarificari de natura tehnica pentru a avea reglementari clare, precise si accesibile,

avand ?n vedere ca, ?n prezent, spre deosebire de prevederile legale ?n vigoare pana la data de 31 decembrie 2015, pentru bunurile detinute ?n comun cu sotii/sotiile, de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat si persoanele ?ncadrate ?n gradul I de invaliditate, nu se mai acorda scutirea de la plata impozitului pe cladiri, impozitului pe teren si impozitului pe mijloacele de transport, pentru cotele-parti aferente sotilor/sotiilor,

?n considerarea faptului ca sunt necesare respectarea si restabilirea regimului de favoare pe care statul ?l prevede pentru aceste categorii de persoane, prin mentinerea facilitatilor acordate anterior datei de 1 ianuarie 2016 pentru bunurile detinute ?mpreuna cu sotii/sotiile,

?ntrucat neadoptarea ?n regim de urgenta a masurilor prevazute ?n prezenta ordonanta de urgenta ar putea avea consecinte negative, de natura sa prejudicieze aceste persoane prin crearea unui regim fiscal excesiv ?n raport cu reglementarea anterioara,

tinand seama ca neadoptarea masurii privind aplicarea nelimitata ?n timp a facilitatii fiscale de scutire de impozit a profitului reinvestit descurajeaza activitatea de investitii si genereaza riscul reducerii investitiilor private si a intrarilor de capital din strainatate,

avand ?n vedere necesitatea transpunerii Directivei 2015/2.376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE ?n ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii ?n domeniul fiscal, directiva adoptata ?n data de 8 decembrie 2015, iar potrivit directivei statele membre adopta si publica pana la 31 decembrie 2016 actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma acesteia, avand totodata obligatia de a comunica Comisiei textul acestor masuri,

tinand cont ca statele membre urmeaza sa aplice masurile respective de la 1 ianuarie 2017,

?n considerarea masurilor de debirocratizare si simplificare administrativa, ?n special cele referitoare la extinderea modalitatii de comunicare pe cale electronica, care implica adoptarea unor masuri legislative care sa permita ridicarea popririi, pe cale electronica, astfel ?ncat sa nu fie afectati contribuabilii carora li s-au indisponibilizat sume de bani care depasesc nivelul creantei pentru care s-a ?nfiintat poprirea, fiind necesar sa se stabileasca un organ fiscal special care sa efectueze asemenea acte de executare, la nivel national,

?n considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta si extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata,

?n temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

ART. I

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata ?n Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

  1. La articolul 7, punctul 39 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„39. stock option plan - un program initiat ?n cadrul unei persoane juridice prin care se acorda angajatilor, administratorilor si/sau directorilor acesteia sau ai persoanelor juridice afiliate ei, prevazute la pct. 26 lit. c) si d), dreptul de a achizitiona la un pret preferential sau de a primi cu titlu gratuit un numar determinat de titluri de participare, definite potrivit pct. 40, emise de entitatea respectiva.

Pentru calificarea unui program ca fiind stock option plan, programul respectiv trebuie sa cuprinda o perioada minima de un an ?ntre momentul acordarii dreptului si momentul exercitarii acestuia (achizitionarii titlurilor de participare);”.


6. La articolul 25 alineatul (4), litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„e) cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile. In situatia ?n care evidenta contabila nu asigura informatia necesara identificarii acestor cheltuieli, la determinarea rezultatului fiscal se iau ?n calcul cheltuielile de conducere si administrare, precum si alte cheltuieli comune ale contribuabilului, prin utilizarea unei metode rationale de alocare a acestora sau proportional cu ponderea veniturilor neimpozabile respective ?n totalul veniturilor ?nregistrate de contribuabil. In sensul prezentei litere, functiile de conducere si administrare sunt cele definite prin lege sau prin reglementari interne ale angajatorului; pentru veniturile prevazute la art. 23 lit. d), e), f), g), l), m) si o) nu se aloca cheltuieli de conducere si administrare/cheltuieli comune aferente.”

7. La articolul 25, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:

„(9) Sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal cheltuielile efectuate pentru organizarea si desfasurarea ?nvatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale.”


11. La articolul 62, dupa litera o) se introduce o noua litera, litera o^1), cu urmatorul cuprins:

„o^1) bursele, premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport, echipamente de lucru/protectie si altele asemenea primite de elevi pe parcursul ?nvatamantului profesional si tehnic, potrivit reglementarilor legale din domeniul educatiei nationale;”.

12. La articolul 68, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:

„(4^1) Sunt cheltuieli deductibile cheltuielile efectuate pentru organizarea si desfasurarea ?nvatamantului profesional si tehnic, ?n conformitate cu reglementarile legale din domeniul educatiei nationale, cu exceptia cheltuielilor cu amortizarea care sunt deductibile potrivit prevederilor alin. (4) lit. d).”

13. La articolul 81, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„(1) Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa completeze si sa depuna Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit, pana la termenul de plata a impozitului, inclusiv.”

  1. Articolul 132 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„ART. 132

Obligatii declarative ale platitorilor de venituri cu retinere la sursa

(1) Platitorii de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, sunt obligati sa calculeze, sa retina, sa plateasca si sa declare impozitul retinut la sursa, pana la termenul de plata a acestuia inclusiv.

(2) Platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana ?n ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala, din pensii, din arendare, precum si a persoanelor juridice care au obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului datorat de persoana fizica potrivit art. 125 alin. (8) si (9), care au obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit .”

15. La articolul 142, dupa litera s) se introduce o noua litera, litera t), cu urmatorul cuprins:

„t) remuneratia bruta primita pentru activitatea prestata de zilieri, potrivit legii.”

16. La articolul 146, dupa alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (9^1), cu urmatorul cuprins:

„(9^1) Prevederile alin. (9) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

17. La articolul 147, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmatorul cuprins:

„(3^1) Prevederile alin. (3) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

18. La articolul 168, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7^1), cu urmatorul cuprins:

„(7^1) Prevederile alin. (7) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii/solde sau diferente de salarii/solde si pensii sau diferente de pensii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

19. La articolul 169, dupa alineatul (3) se introduc doua noi alineate, alineatele (3^1) si (3^2), cu urmatorul cuprins:

„(3^1) Prevederile alin. (3) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii/solde sau diferente de salarii/solde si pensii sau diferente de pensii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.

(3^2) Prin exceptie de la prevederile alin. (3), declaratiile rectificative nu se depun ?n cazul veniturilor/diferentelor de venituri din pensii.”

20. La articolul 190, dupa alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:

„(9) Prevederile alin. (8) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

21. La articolul 191, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:

„(2^1) Prevederile alin. (2) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

22. La articolul 199, dupa alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7^1), cu urmatorul cuprins:

„(7^1) Prevederile alin. (7) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

23. La articolul 200, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:

„(2^1) Prevederile alin. (2) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

24. La articolul 207, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu urmatorul cuprins:

„(7) Prevederile alin. (6) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

25. La articolul 208, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:

„(2^1) Prevederile alin. (2) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

26. La articolul 214, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:

„(5) Prevederile alin. (4) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”

27. La articolul 215, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmatorul cuprins:

„(2^1) Prevederile alin. (2) se aplica si ?n cazul sumelor reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite prin lege, acordate pentru perioade anterioare.”