======================
01.01.2016-27.11.2016_
======================
.. Genereat automat. 01.01.2016-27.11.2016_ 



  

HOTARÂRE Nr. 500 din 18 mai 2011

privind registrul general de evidenta a salariatilor

Text în vigoare începand cu data de 10 noiembrie 2011

REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICA NEAMT

Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT în baza
actelor normative modificatoare, publicate în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, pana la 10 noiembrie 2011.

Act de baza

#B: Hotararea Guvernului nr. 500/2011

Acte modificatoare

#M1: Hotararea Guvernului nr. 1105/2011

Modificarile si completarile efectuate prin actul modificator sunt
scrise cu font italic. In fata fiecarei modificari sau completari este
indicat actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea
respectiva, în forma #M1.

#B

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, precum si al
art. 34 alin. (7) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

ART. 1

Prezenta hotarare stabileste metodologia de întocmire si completare a
registrului general de evidenta a salariatilor, denumit în continuare
registru, înregistrarile care se efectueaza, precum si orice alte
elemente în legatura cu acesta.

ART. 2

(1) Incadrarea în munca a unei persoane se realizeaza, potrivit
prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, numai prin
încheierea unui contract individual de munca, în temeiul caruia persoana
fizica, în calitate de salariat, se obliga sa presteze munca pentru si
sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, în
schimbul unei remuneratii denumite salariu.

(2) Fiecare angajator are obligatia de a înfiinta si transmite la
inspectoratul teritorial de munca un registru general de evidenta a
salariatilor si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea
acestora.

(3) Angajatorii care au înfiintat sucursale, agentii, reprezentante sau
alte asemenea unitati fara personalitate juridica, carora le-au delegat
competenta încadrarii personalului prin încheierea de contracte
individuale de munca, pot delega acestora si competenta înfiintarii
registrului.

(4) Au obligatia de a înfiinta si transmite registrul la inspectoratul
teritorial de munca si misiunile diplomatice si oficiile consulare ale
altor state în Romania, respectiv, dupa caz, institutele culturale si
reprezentantele comerciale si economice ale altor state în Romania,
pentru personalul angajat local care are cetatenia romana sau resedinta
permanenta în Romania.

(5) Completarea si transmiterea registrului se fac de catre una sau mai
multe persoane nominalizate prin decizie scrisa de catre angajator.

(6) Angajatorii pot contracta serviciul de completare si transmitere a
registrului prin încheierea, cu respectarea dispozitiilor art. 20 alin.
(5) din Legea nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor
date, cu modificarile si completarile ulterioare, de contracte de
prestari servicii cu prestatori înregistrati la inspectoratele
teritoriale de munca, care îsi desfasoara activitatea în conditiile
prevederilor legale în vigoare.

(7) Prestatorii prevazuti la alin. (6) nu pot subcontracta, la randul
lor, serviciile de completare si transmitere a registrului încredintate
de angajator.

(8) In situatia prevazuta la alin. (6), angajatorul are obligatia
informarii, în scris, a inspectoratului teritorial de munca despre
încheierea contractului de prestari servicii.

(9) Contractarea serviciului de completare si transmitere a registrului
nu exonereaza angajatorul de obligatiile stabilite de prezentul act
normativ.

(10) Angajatorii/prestatorii care opereaza efectiv în registru au
obligatia sa prelucreze datele cu caracter personal ale salariatilor
angajatorilor, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare.

(11) Procedura si actele pe care angajatorii sunt obligati sa le
prezinte la inspectoratul teritorial de munca pentru obtinerea parolei
se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale.

ART. 3*)

(1) Registrul se întocmeste în forma electronica.

(2) Registrul se completeaza în ordinea angajarii si cuprinde
urmatoarele elemente:

a) elementele de identificare a tuturor salariatilor: numele, prenumele,
codul numeric personal - CNP, cetatenia si tara de provenienta - Uniunea
Europeana - UE, non-UE, Spatiul Economic European - SEE;

b) data angajarii;

c) perioada detasarii si denumirea angajatorului la care se face
detasarea;

d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii Ocupatiilor din
Romania (COR) sau altor acte normative;

e) tipul contractului individual de munca;

f) durata normala a timpului de munca si repartizarea acestuia;

#M1

g) salariul de baza lunar brut si sporurile, astfel cum sunt prevazute
în contractul individual de munca;

#B

h) perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca,
cu exceptia cazurilor de suspendare în baza certificatelor medicale;

i) data încetarii contractului individual de munca.

#CIN

\*) Reproducem mai jos prevederile art. II din Hotararea Guvernului nr.
1105/2011 (#M1).

#M1

"ART. II

Elementul prevazut la art. 3 alin. (2) lit. g) din Hotararea Guvernului
nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, asa
cum a fost modificat prin prezenta hotarare, se completeaza în registrul
general de evidenta a salariatilor si pentru contractele individuale de
munca deja înregistrate, pana la data de 15 decembrie 2011."

#M1

ART. 4

(1) Completarea, respectiv înregistrarea în registru a elementelor
prevazute la art. 3 alin. (2), si transmiterea registrului se fac dupa
cum urmeaza:

#B

a) la angajarea fiecarui salariat, elementele prevazute la art. 3 alin.
(2) lit. a) - g) se înregistreaza în registru cel tarziu în ziua
lucratoare anterioara începerii activitatii de catre salariatul în
cauza;

b) elementul prevazut la art. 3 alin. (2) lit. g) se completeaza si
pentru contractele individuale de munca deja înregistrate, în termen de
90 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei hotarari;

c) elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. h) se înregistreaza în
registru în termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data
suspendarii;

d) elementele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. i) se înregistreaza în
registru la data încetarii contractului individual de munca/la data
luarii la cunostinta a evenimentului ce a determinat, în conditiile
legii, încetarea contractului individual de munca;

e) pentru salariatii detasati, angajatorul de baza completeaza perioada
detasarii si denumirea angajatorului la care se face detasarea, anterior
începerii detasarii.

(2) Orice modificare a elementelor prevazute la art. 3 alin. (2) lit.
a), c) - g) se înregistreaza în registru cel tarziu în ziua lucratoare
anterioara împlinirii termenului de 20 de zile lucratoare prevazut la
art. 17 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, republicata. Exceptie fac
situatiile în care modificarile se produc ca urmare a unei hotarari
judecatoresti sau ca efect al unui act normativ cand înregistrarea în
registru se face în ziua în care angajatorul se prezuma, potrivit legii,
ca a luat cunostinta de continutul acestora.

(3) Orice corectie a erorilor survenite în completarea registrului se
face la data la care angajatorul a luat cunostinta de acestea.

ART. 5

(1) Registrul se transmite la inspectoratul teritorial de munca în
format electronic, prin utilizarea uneia dintre urmatoarele modalitati:

a) prin completarea on-line a bazei de date existente pe portalul
Inspectiei Muncii;

b) prin e-mail, pe baza de semnatura electronica;

c) prin depunerea la sediul inspectoratului teritorial de munca în
format electronic, însotit de o adresa de înaintare semnata de
angajator.

(2) Evidenta registrelor, respectiv a datelor cuprinse în acestea,
transmise de angajatori/prestatori de servicii, se tine într-o baza de
date organizata la nivelul Inspectiei Muncii.

(3) Procedura privind transmiterea registrului în format electronic se
stabileste prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei
sociale, dupa adoptarea solutiei tehnice a registrului în format
electronic si în functie de aceasta.

ART. 6

(1) Angajatorii sau, dupa caz, prestatorii de servicii au obligatia de a
completa si transmite registrul la inspectoratul teritorial de munca în
a carui raza teritoriala îsi au angajatorii sediul sau domiciliul, dupa
caz, cel tarziu în ziua lucratoare anterioara începerii activitatii de
catre primul salariat, cu obligatia completarii acestuia conform art. 3.

(2) Unitatile fara personalitate juridica care au competenta înfiintarii
registrului au obligatia de a completa elementele contractului
individual de munca conform art. 3 si de a transmite registrul, în
termenele prevazute la art. 4, la inspectoratul teritorial de munca în a
carui raza teritoriala îsi desfasoara activitatea, cu îndeplinirea
obligatiilor prevazute de prezenta hotarare.

ART. 7

Registrul se pastreaza în forma electronica la sediul angajatorului si,
dupa caz, la sediul sucursalei, agentiei, reprezentantei sau al altor
asemenea unitati fara personalitate juridica, care au delegata
competenta înfiintarii registrului.

ART. 8

(1) Angajatorul are obligatia de a întocmi un dosar personal pentru
fiecare dintre salariati, de a-l pastra în bune conditii la sediu,
precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea
acestora.

(2) Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele
documente: actele necesare angajarii, contractul individual de munca,
actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea,
suspendarea si încetarea contractelor individuale de munca, acte de
studii/certificate de calificare, precum si orice alte documente care
certifica legalitatea si corectitudinea completarii în registru.

(3) La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat
angajatorul este obligat sa îi elibereze acestuia:

a) copii ale documentelor existente în dosarul personal;

b) copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind înscrierile
referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea
desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea în munca,
în meserie si în specialitate, astfel cum rezulta din registrul general
de evidenta si din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la
data solicitarii.

(4) Documentele sunt eliberate în copie certificata de reprezentantul
legal al angajatorului sau de persoana împuternicita de angajator pentru
conformitate cu originalul.

(5) Registrul electronic si dosarele personale ale fiecarui salariat se
vor pastra în conditii care sa asigure securitatea datelor, precum si
pastrarea lor îndelungata si corespunzatoare, cu respectarea
prevederilor Legii nr. 677/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare. Angajatorul raspunde pentru asigurarea acestor conditii,
precum si pentru orice prejudiciu produs salariatului, sau oricarei alte
persoane fizice sau juridice, prin încalcarea acestor obligatii.

(6) In masura în care, din motive obiective, angajatorul se afla în
imposibilitatea de a elibera documentele prevazute la alin. (3),
salariatul sau fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial
de munca din raza caruia angajatorul îsi desfasoara activitatea
eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte elementele continute în
registru, astfel cum a fost întocmit si transmis de catre angajator.
Inspectoratul teritorial de munca în cauza elibereaza documentul, în
baza registrului electronic transmis de angajator, în termen de cel mult
15 zile de la data solicitarii.

ART. 9

(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte savarsite de angajatori,
persoane fizice sau juridice:

a) netransmiterea registrului cu elementele contractului individual de
munca prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) - g), cel tarziu în ziua
lucratoare anterioara începerii activitatii de catre salariatul în
cauza;

b) refuzul de a pune la dispozitie inspectorului de munca registrul în
format electronic, precum si dosarul personal al salariatilor;

c) necompletarea elementelor contractului individual de munca conform
art. 3, respectiv netransmiterea registrului în termenele prevazute la
art. 4;

d) completarea registrului de catre alte persoane decat cele prevazute
la art. 2 alin. (5) sau alin. (6);

e) completarea registrului cu date eronate sau incomplete;

f) alterarea sau stergerea datelor din registru, precum si interventia
neautorizata asupra aplicatiei informatice a registrului.

g) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (8) privind informarea
inspectoratelor teritoriale de munca cu privire la prestatorii de
servicii;

h) refuzul angajatorului de a elibera copii dupa documentele prevazute
la art. 8 alin. (3), solicitate de catre salariat;

i) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (7);

j) nerespectarea prevederilor art. 7.

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:

a) cea prevazuta la lit. a), cu amenda de 10.000 lei pentru fiecare
persoana primita la munca fara transmiterea la inspectoratul teritorial
de munca a registrului completat cu toate elementele contractului
individual de munca, fara ca amenda totala cumulata sa depaseasca suma
de 50.000 lei;

b) cele prevazute la lit. b) - c), cu amenda de la 5.000 lei la 8.000
lei;

c) cea prevazuta la lit. d) - f) si i) cu amenda de la 3.500 lei la
5.000 lei;

d) cea prevazuta la lit. g) cu amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei;

e) cea prevazuta la lit. h) si j) cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei.

(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
catre inspectorii de munca.

(4) Contravenientul poate achita în cel mult 48 de ore jumatate din
minimul amenzii contraventionale prevazute la alin. (2) lit. b) - e).

(5) Aplicarea contraventiilor si sanctiunilor prevazute la alin. (1) si
(2) se face cu respectarea:

a) art. 22 din Conventia de la Viena privind relatiile diplomatice,
respectiv ale art. 31 din Conventia de la Viena privind relatiile
consulare referitoare la inviolabilitatea localurilor misiunilor
diplomatice, respectiv ale oficiilor consulare;

b) art. 31 din Conventia de la Viena privind relatiile diplomatice,
respectiv ale art. 43 din Conventia de la Viena privind relatiile
consulare referitoare la imunitatea de jurisdictie a agentilor
diplomatici, respectiv a agentilor consulari.

ART. 10

Prevederile art. 9 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare.

ART. 11

(1) Inspectia Muncii adopta solutia tehnica privind registrul în forma
electronica si aplicatia informatica pentru completarea si transmiterea
registrului de catre angajatori.

(2) Inspectoratul teritorial de munca distribuie aplicatia informatica
angajatorilor care au obligatia de a înfiinta si transmite registrul.

ART. 12

(1) Inspectia Muncii asigura accesul autoritatilor si institutiilor
publice la datele din registru, pe baza unor aplicatii de interogare
specifice, cu asigurarea masurilor de protectie a datelor cu caracter
personal. Conditiile, procedura de lucru si limitele accesului la
informatii se stabilesc, în conditiile legii, de Inspectia Muncii prin
protocoale de colaborare încheiate cu autoritatile si institutiile
publice solicitante.

(2) In scopul combaterii muncii nedeclarate materializata prin
neînregistrarea contractelor individuale de munca în registru, Inspectia
Muncii beneficiaza de accesul la bazele de date detinute de autoritati
si institutii publice, privind evidenta populatiei, declaratii si
înregistrari fiscale/vamale, asigurari si prestatii sociale, precum si
orice date si informatii utile activitatii de control.

(3) Pentru familia ocupationala de functii bugetare "diplomatie",
prevederile art. 4 - 6 se aplica în conditiile stabilite printr-un
protocol de colaborare încheiat între Ministerul Afacerilor Externe si
Inspectia Muncii.

ART. 13

Registrele înfiintate si înregistrate în conformitate cu prevederile
Hotararii Guvernului nr. 161/2006 privind întocmirea si completarea
registrului general de evidenta a salariatilor, cu modificarile si
completarile ulterioare, se pastreaza si se arhiveaza de catre
angajatori, în conditiile legii.

ART. 14

(1) Prezenta hotarare intra în vigoare la data de 1 august 2011.

(2) La data intrarii în vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 161/2006 privind întocmirea si completarea registrului
general de evidenta a salariatilor, publicata în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 172 din 22 februarie 2006, cu modificarile si
completarile ulterioare.

---------------