punctul_2_c

??

C. Recalculul contributiei de sanatate pentru persoanele scutite pe impozitul pe venit (programatori, cercetatori, persoane cu handicap)

Modificarile aduse de prezenta ordonanta de urgenta vizeaza:

I. Asigurarea venitului net pentru angajatii din domeniul IT, cercetare-dezvoltare si inovare, precum si pentru cei care desfasoara activitati cu caracter sezonier sau sunt incadrate ca persoane cu handicap grav sau accentuat, la acelasi nivel pe care l-au avut pentru luna decembrie 2017, fara ca angajatorii acestora sa fie obligati sa faca un efort financiar suplimentar pentru acesti angajati in raport cu ceilalti angajati care nu beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii.

Masura consta in suportarea de la bugetul de stat a unei parti din contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor in baza contractelor individuale de munca aflate in derulare la data de 31 decembrie 2017 si care se incadreaza in categoriile de persoane scutite de la plata impozitului de venit potrivit art. 60 din Codul fiscal, respectiv:

  1. persoane fizice cu handicap grav sau accentuat

2. persoane fizice care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator;

3. persoane fizice care desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare si inovare;

4. persoane fizice care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere dintre cele previizute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, in cursul unui an.

De asemenea masura se aplica inclusiv persoanelor, din categoriile enumerate mai sus, pentru care se modifica raportul de munca, respectiv: detasare, suspendare sau incetare, precum si pentru angajatii ai caror angajatori se afla in stare de insolventa.

Masura este conditionata de efectuarea de catre angajator a transferului sarcinii fiscale a contributiilor sociale de la angajator la angajat, ca urmare a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2017, respectiv efectueaza majorarea venitului salarial brut cu cel putin 20% fata de nivelul din luna decembrie 2017 pentru angajatii beneficiari ai acestei masuri.

Pentru aceste persoane, al caror venit salarial brut este majorat cu cel putin 20% fata de nivelul din luna decembrie 2017, angajatorii determina nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate, datorate potrivit prevederilor Codului fiscal, prin aplicarea cotelor de 25% si, respectiv 10% la venitul brut majorat.

Contributiile sociale astfel determinate, se retin din venitul brut, dupa cum urmeaza:

  • contributia de asigurari sociale (CAS) datorat se retine integral;

  • contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), se retine

partial, in raport cu CASS datorata, astfel incat venitul salarial net obtinut pentru luna decembrie 2017 sa fie mentinut si pentru anul 2018.

Venitul salarial brut din luna decembrie 2017, in functie de care se determina venitul brut pentru care se aplica suportarea de la bugetul de stat a unei parti din CASS datorata, este format din salariul de incadrare si elementele de natura veniturilor salariale care se acorda in fiecare luna, conform contractului individual de munca, valabil in luna decembrie 2017, care constituie baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.

CASS retinuta din venitul brut al lunii curente de catre angajator se determina ca diferenta intre venitul brut si urmatoarele:

a) CAS, calculata si retinuta de catre platitorul de venit, potrivit Codului fiscal si,

b) venitul salarial net corespunzator venitului brut prevazut in contractul individual de munca, aflat in derulare la data de 31 decembrie 2017.

Suma reprezentand diferenta pozitiva dintre CASS datorata si calculata potrivit prevederilor Codului fiscal si CASS retinuta potrivit proiectului de act normativ, se stabileste de catre angajator si se evidentiaza distinct ca suma dedusa in Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate (Declaratia formular 112).

Exemplu:

Venit brut - decembrie 2017:

10.000 lei

Contributii sociale obligatorii - angajat:

1.650 lei

CAS (10,5%)

1.050 lei

CASS (5,5%)

550 lei

Somaj (0.5%)

50 lei

Venit net:

8.350 lei

Venit brut 2018: 12.000 lei

[10.000 lei + 10.000 lei x 20% (venit brut 2017 majorat cu 20%)]

Venit brut 2018:

12.000 lei[10.000 lei + 10.000 lei x 20% (venit brut 2017 majorat cu 20%)]

Contributii sociale obligatorii, DATORATE de angajat

4.200 lei, din care

CAS datorata (25%)

3.000 lei

CASS datorata (10%)

1.200 lei

CASS RETINUTA:

650 lei 650 lei = [12.000 lei - 3.000 lei - 8.350 LEI = 650 lei (venit brut 2018 - CAS - venit net decembrie 2017)]

Diferenta CASS dedusa de la bugetul de stat:

550 lei 550 lei = [1.200 lei - 650 lei (CASS datorata - CASS retinuta - venit net decembrie 2017)]

Venit net:

8.350 lei

Masurile propuse prin actul normativ sunt aplicate veniturilor din categoriile de persoane scutite de la plata impozitului de venit potrivit art. 60 din Codul fiscal, pentru care scadenta obligatiei de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajat si retinuta de angajator, intervine dupa intrarea in vigoarea, pe o perioada de 12 luni.

Totodata, prin prezentul proiect de act normativ sunt reglementate si aspectele de natura procedurala, respectiv:

  • modalitatea de stabilire a diferentei de CASS suportata de la bugetul

de stat, respectiv prin calcularea si inscrierea acesteia distinct, in Declaratia 112 depusa de angajator, la termenul prevazut de lege

  • modalitatea de alocare, de la bugetul de stat a diferentei de CASS,

precum si modalitatea de transmitere a informatiilor catre CNAS;

  • modalitatea de verificare de catre ANAF, a diferentei de CASS

suportata de la bugetul de stat, stabilita de angajator in Declaratia D112, respective, pe baza unei analize de risc specific;

  • modalitatea de stabilire a CASS datorat in situatiile in care venitul

brut lunar este mai mic decat salariul minim lunar brut pe tara.

In vederea alocarii de la bugetul de stat a sumei deduse din Declaratia 112, organele fiscale centrale transmit informatic unitatilor Trezoreriei Statului cuantumul acesteia. Aceste sume sunt transmise din sistemul de gestiune a declaratiilor fara a intra in evidenta fiscal de platitori, avand in vedere faptul ca organelle fiscal centrale sunt abilitate sa colecteze obligatia de plata retinuta la sursa de angajator si ramasa de plata in sarcina acestuia.

De subliniat ca, suportarea de la bugetul de stat a diferentei de CASS se realizeaza si in cazul in care, pe perioada de aplicare (12 luni) contribuabilul corecteaza, aceasta suma, prin declaratie, acoperirea cheltuielilor bugetare.

?

In EMSYS pentru salariatii scutiti de impozit:

a) In Liste Rezervate pe lista CRT se adauga caracteristicile VN_2017 si VB_2017 dupa modelele:

Cod_lista

VB_2017

Denumire cod

VB_2017

Stare

ACTIV

Data inceput

01-01-2000

Data sfarsit

31-12-9999

?

Cod_lista

VN_2017

Denumire cod

VN_2017

Stare

ACTIV

Data inceput

01-01-2000

Data sfarsit

31-12-9999

b) Pe sectiunea Atribute pe fiecare salariat se adauga atributele mai sus definite, dupa cum urmeaza:

Exemplu:

Pentru VB_2017

Tip atribut

VB_2017

?

Tip valoare

NUMERIC

5156 (Se completeaza cu valoare salariu brut dec 2017)

Stare

ACTIV

?

Intrat in vigoare

01-01-2018

?

Pentru VN_2017

Tip atribut

VN_2017

?

Tip valoare

NUMERIC

4305 (Se completeaza cu valoare salariu net)

Stare

ACTIV

?

Intrat in vigoare

01-01-2018

?

Fluturas

SALARIU

?

6190

ORE REGIM

120h

4643

TICHETE CUVENITE

15Z

?

DIF.SUMA CO

?

258

CONCEDIU DE ODIHNA

5Z

1290

TICHETE IMPOZABILE

15 Z

225

TOTAL SALARIU BRUT

?

6191

CAS GR.3

25%

1548

FOND SANATATE

10%

619

CASS RETINUTA

?

335 335=5188-1548 (CAS GR.3)-4305(VN_2017)

CASS DEDUCTIBILA

?

284 284=619(CAS GR.3)-335(CASS RETINUTA)

SALARIUL NET

?

4305

REST DE PLATA

?

4305

6188 = ROUNDUP [5156 (VB_2017) * 1.20