====================== Actiuni corective POS ====================== 1. Actiuni necesare la pornirea terminalului POS ----------------------------------------------- 1. Pornirea casei de marcat si comutarea acesteia in mod vanzare PC, daca aceasta nu porneste automat in acest mod de vanzare. 2. Pornirea driver-ului dedicat casei de marcat si verificarea soft-ului pentru vanzare. Se va verifica sa nu existe mesaj de eroare sau vreun indicator ce atentioneaza ca respectiva aplicatie nu comunica cu casa de marcat. 3. Pornirea aplicatiei *EMSYS DEVICES* si verificarea acesteia daca este pornita si pregatita pentru primirea comenzilor. 4. Ponirea aplicatiei *EMSYS POS*, accesare *POS Console* si preluarea listelor de preturi si a definitiilor necesare la zi din *EMSYS ERP* prin actionarea butonului *Preluare Liste PLU*. 5. Verificarea codurilor de TVA din lista PLU curenta, pentru evitarea erorilor de fiscalizare a bonului pe casele de marcat ce nu au configurate grupele de TVA necesare. 6. Pornirea aplicatie *EMSYS POS*, aplicatia in care se face efectiv vanzarea si autentificarea operatorului in aceasta. 2. Erori la tiparirea bonurilor ------------------------------------------------------- 2.1. Nu este configurat si pornit *EMSYS DEVICES* **Manifestare:** a. La adaugarea unui articol pe bonul deschis aplicatia afiseaza mesajul de atentionare: "Serverul de la adresa http://localhost:21040 nu este pornit!" b. La inchiderea bonului apare mesajul de eroare "Serverul de la adresa http://localhost:21040 nu este pornit!". **Mod de rezolvare:** Pornirea / Repornirea componentei *EMSYS DEVICES*, urmata de reluarea procesului, in cazul situatiei de la punctul b., respectiv de continuarea adaugarii articolelor pentru situatia de la punctul a. .. note:: Daca problema persista va rugam sa contactati echipa de `support PRODINF Software `__. 2.2. Driver-ul casei de marcat nefunctional / articol cu TVA configurat gresit **Manifestare:** La inchiderea bonului aplicatia *POS Vanzari* asteapta cu interfata blocata pana la 30 de secunde un raspuns de la driver-ul casei de marcat. Daca acesta nu raspunde, aplicatia emite mesajul de eroare **“Bonul nu s-a putut tipari”**. La actionarea butonului *Ok* apare si mesajul **“ERROR: Nu exista fisierul de iesire: ERROR.TXT. Verificati functionalitatea driver-ului si a imprimantei.”** (unde ERROR.TXT este specific pentru casa de marcat Succes M7, este posibil ca la alte modele de case de marcat numele fisierului sa difere). **Mod de rezolvare:** Verificati functionalitatea driver-ului. Dupa pornirea acestuia (daca nu exista alte probleme de conexiune cu casa de marcat) bonul generat anterior la comanda *Inchidere Bon* va fi preluat de driver si executat (imprimat) pe casa. **In acest caz:** * daca bonul fiscal este emis corect pe casa, bonul din *POS Vanzari* trebuie inchis cu ajutorul butonului *Conf. Emitere* pentru a evita dubla fiscalizare a acestuia. * daca bonul fiscal nu este emis pe casa, sau este marcat automat de casa de marcat ca anulat, bonul din *POS Vanzari* poate fi inchis din nou cu ajutorul butonului *Inchidere Bon*. Daca problema persista, verificati grupa / simbolul de TVA al articolelor de pe bonul curent. .. note:: Aplicatiile *POS Vanzari*, *Devices* nu comunica in mod direct cu casa de marcat, ci doar prin scrierea / citirea unor fisiere cu comenzi dintr-un director monitorizat de driver-ul casei de marcat. De asemenea nu se emit comenzi de anulare de catre aplicatiile EMSYS, ci doar bonul scris integral intr-un fisier intr-un format specific driver-ului, respectiv comenzi pentru display, raport X, raport Z, operatiuni numerar. Anularea bonului in curs de tiparire este facuta intern, de driver sau de casa de marcat, probabil in urma unor erori de comunicatie la nivel fizic intre acestea, sau a unei configurari gresite pentru grupa / simbol de TVA folosite pentru cel putin unul dintre articolele de pe bon. Bonurile ce participa la totalul de pe raportul X si raportul Z sunt doar bonurile ce au fost fiscalizate integral de catre casa de marcat. Conform legii nu se permit anulari de bonuri fiscalizate anterior, iar driver-ul respectiv este aliniat la legislatia in vigoare conform autorizarii acestora. 2.3. Terminarea rolei de hartie pentru un bon in curs de tiparire **Manifestare:** Casa tipareste partial bonul fiscal, dar acesta nu este fiscalizat, respectiv casa si driver-ul nu raspund in cel mult 30 de secunde la comanda de *Inchidere Bon* transmisa din *POS Vanzari*. In *POS Vanzari* apare mesajul de eroare: **“Bonul nu s-a putut tipari”**. **Mod de rezolvare:** Dupa schimbarea rolei de hartie se verifica daca casa tipareste complet ultimul bon, cel la care s-a terminat rola de hartie, deoarece driver-ul casei are implementata aceasta functionalitate. **In acest caz:** * daca bonul fiscal este emis corect pe casa, bonul din *POS Vanzari* trebuie inchis cu ajutorul butonului *Conf. Emitere* pentru a evita dubla fiscalizare a acestuia. * daca din alte motive ce nu pot fi anticipate in acest moment, bonul fiscal nu este emis pe casa, sau este marcat automat de casa de marcat ca anulat, bonul din *POS Vanzari* poate fi inchis din nou cu ajutorul butonului *Inchidere Bon*. 3. Actiuni corective --------------------- 3.1. Reintroducerea unui bon ce nu s-a fiscalizat pe casa de marcat, dar a fost inchis in *POS Vanzari* **Necesitate:** Bonul nu s-a tiparit pe casa (nu este fiscalizat si exista diferente intre vanzarile inregistrate in EMSYS si rapoartele X si Z ale casei de marcat). Avand in vedere cele expuse mai sus (punctul 2) aceasta situatie poate sa apara doar in cazul in care printr-o greseala de operare s-a inchis prin actionare *Conf. Emitere* un bon ce nu a fost fiscalizat (de exemplu a fost anulat de casa pentru unul din motivele de la punctul 2.2). **Mod de rezolvare:** Se reintroduce bonul in aceasi zi si se fiscalizeaza. Se identifica bonul initial si se anuleaza in *EMSYS ERP* si in *POS Vanzari* pentru a avea corelatie intre total vanzari din EMSYS si rapoartele X si Z ale casei de marcat. 3.2. Corectie articol cu grupa / simbol TVA necorespunzator **Necesitate:** Bonul curent nu se poate tipari, casa de marcat il anuleaza automat din cauza unei pozitii ce contine un articol cu un TVA necorespunzator (o grupa / simbol TVA ce nu exista configurat pe casa de marcat). **Mod de rezolvare:** * corectie *Liste PLU* in *EMSYS ERP* si revalidarea acesteia; * *Preluare liste PLU* corectata, folosit utilitarul *POS Console*; * stergerea pozitiei necorespunzatoare de pe bon, necesita stergerea incasarilor; * adaugarea pozitiei pe bon pentru a prelua noua grupa / simbol TVA. 3.3. Anularea unui bon fiscal tiparit (fiscalizat) **Necesitate:** Emiterea unui bon gresit pe casa de marcat din cauza unei eroari de operare, eroari de sistem, efectuarea unor teste cu casa de marcat fiscalizata, clientul renunta la produse dupa ce bonul a fost emis etc. **Mod de rezolvare:** Conform art. 34 din H.G nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aparatelor de marcat electronice fiscale le este interzisa emiterea de bonuri de corectie cu valori totale negative, astfel actiunea de anulare se poate face doar extern, prin intocmirea unui dosar ce contine declaratiile operatorului economic conform art. 36 din acelasi text de lege. Aceasta procedura are ca scop doar explicarea diferentelor ce vor aparea intre informatia fiscala generata de casa de marcat (transmisa la ANAF) si cea declarata de departamentul contabil. In acest caz pe langa dosarul de mai sus va fi necesara si anularea bonului in *EMSYS ERP* si *POS Vanzari*, conform celor enumerate la punctele anterioare. Extras din H.G nr. 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare Articolul 36 Pentru corectarea sau anularea înregistrării unei operaţiuni după emiterea bonului fiscal utilizatorul întocmeşte un dosar care va cuprinde: a) sesizarea scrisă a persoanei care a efectuat greşit operaţiunea, cu precizarea motivaţiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum şi a numărului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei şi minutului emiterii acestuia; b) decizia scrisă de aprobare a corectării operaţiunii greşit efectuate, emisă de directorul financiar-contabil, contabilul-şef sau de altă persoană care răspunde de gestionarea patrimoniului unităţii; c) copie de pe nota sau notele de recepţie şi constatare de diferenţe, întocmite de la ultima inventariere până la zi, prin care a fost stabilit preţul cu amănuntul al produsului sau produselor înregistrate greşit în aparatul de marcat electronic fiscal; d) nota de contabilitate care reflectă operaţiunea efectuată.