Metode de Calculatie a Costurilor

In functie de specificul activitatii desfasurate, contabilitatea de gestiune asigura, in principal, inregistrarea operatiilor privind colectarea si repartizarea cheltuielilor pe destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie, obiecte de cost, dupa caz, precum si calculul costului de productie, de prelucrare al bunurilor intrate, obtinute, lucrarilor executate, serviciilor prestate, productiei in curs de executie, imobilizarilor in curs etc., din unitatile de productie, comerciale, prestatoare de servicii, financiare si alte domenii de activitate.

Prin contabilitatea de gestiune se pot obtine informatii care sa asigure o gestionare eficienta a patrimoniului, respectiv:

- informatii legate de costul bunurilor, lucrarilor, serviciilor, pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de productie, prestari de servicii, precum si de costul bunurilor vandute pentru persoanele juridice care desfasoara activitate de comert;
- informatii care stau la baza bugetarii si controlului activitatii de exploatare;
- informatii necesare analizelor financiare in vederea fundamentarii deciziilor manageriale privind conducerea activitatii interne;
- alte informatii impuse de realizarea unui management performant.

Calculatia costurilor presupune ansamblul lucrarilor efectuate intr-o forma organizata cu scopul de a obtine informatii privind costul bunurilor, lucrarilor, serviciilor, activitatilor sau altor obiecte de calculatie.

Organizarea lucrarilor privind calculatia costurilor depinde de o serie de factori, cum ar fi: marimea unitatii, structura organizatorica a acesteia, tipul si modul de organizare a productiei, tehnologia de fabricatie, gradul de integrare a productiei, caracterul etc.

Pentru organizarea contabilitatii costurilor se poate alege orice combinatie din metodele implementate:

  • Metoda Costului complet / total - presupune definirea obiectelor de cost de baza (aducatoare de venit) - cu tip BAZA, auxiliare - cu tip AUX , generale - cu tip GEN, comune - cu tip COM, cu vanzarile - cu tip DESF, alte cheltuieli - cu tip ALTE. Metoda ofera un set de instrumente automate pentru alocarea cheltuielilor indirecte, auxiliare, generale spre obiectele de cost de baza in functie de nivelul inductorilor de cost dinamici.

  • Metoda Costului ABC (Activity Based Cost) - fiecare cheltuiala este programata si urmarita independent pe fiecare actiune in parte. Aceasta metoda presupune definirea de obiecte de cost cu o structura bine stabilita si urmarirea costului pe orice nivel din structura acestora. De exemplu, obiectul de cost poate fi definit intr-o structura de forma business unit, departamente, proces, subproces, activitate, subactivitate.

  • Metoda indicilor de echivalenta presupune separarea cheltuielilor inregistrate pe doua sau mai multe produse sau servicii pe baza unor echivalente.

  • Metoda pe comenzi presupune alocarea costurilor inregistrate pe comenzi de lucru catre obiectele de cost beneficiare. Costurile se colecteaza pe obiecte de cost cu metoda „Pe comenzi”, care ulterior pot fi alocate prin instrumente automate catre alte obiecte de cost, astfel incat se poate urmari traseul unei comenzi prin mai multe obiecte de cost.