Fond

Fondul poate fi asociat unui: scop, proiect, obiectiv, structura organizationala, activitate, subactivitate, nivel de raportare, client, contract pentru care se doreste raportare si/sau bugetare.

Un fond participa in toate etapele managementului financiar: planificare, finantare, bugetare, angajare cheltuieli, contractare, receptie, ordonantari la plata, plata, productie, vanzari, incasari. Contabilitatea fondului se realizeaza in partida simpla.

Un fond poate participa direct in tranzactii sau indirect pe baza asocierii la obiectele de cost din tranzactii.

In functie de scop, destinatie, fondului i se atribuie un tip: Operational (pentru activitatea de baza), Investitional (pentru activitatile de investitii), Social (pentru activitati cu caracter social efectuate de organizatie), Exceptional ( pentru cheltuieli cu caracter exceptional), Financiar (pentru cheltuieli cu caracter financiar), Transfer, Repartizare. Daca nu se opteaza pentru structura arborescenta a fondurilor activitatea se va urmari pe un fond cu tip operational. Fondul de repartizare este obligatoriu de definit, pentru o structura arborescenta de business unit in vederea efectuarii operatiunilor de decontare intre acestea ( efectuata prin conturile de decontare declarate la nivel de BU). Fondul de repartizare face ca in rapoartele de management tranzactiile generate pentru aceste operatiuni sa nu degenereze realitatea prin dublarea inregistrarilor.

Un fond poate participa la activitatea mai multor business unituri, prin obiectele de cost asociate.

Bugetul de venituri si cheltuieli se defineste la nivel de fond.

Reguli

  • Are o structura arborescenta

  • Frunzele (noduri terminale) participa in tranzactii

  • Se defineste cel putin un fond in cadrul organizatiei

  • Un fond frunza are perioada de activitate

  • Structura se poate dezvolta fara a se pierde informatiile anterioare

  • Unui fond frunza ii putem asocia o moneda. In cazul in care nu se defineste se considera moneda de baza

  • Moneda fondului este folosita doar pentru planificare si raportare

  • Rapoartele din contabilitatea financiara nu se realizeaza in moneda fondului

  • Un fond frunza are cel putin un obiect de cost asignat

  • Se defineste cel putin un singur fond cu tip Repartizare pentru operatiile de decontare

  • Un fond poate fi asociat unui cont din planul de conturi

  • Fondurile definite se constituie in structura de baza

  • Rapoartele au selectie pentru filtrare fonduri

  • La nivelul fondurilor se pot obtine rapoarte privind P&L si KPI