norme_cf¶
??
HOTAR?RE Nr. 1/2016 din 6 ianuarie 2016
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Text ?n vigoare ?ncepand cu data de 11 aprilie 2016
REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICA NEAMT
Text actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT ?n baza actelor normative modificatoare, publicate ?n Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 11 aprilie 2016.
Act de baza
#B: Hotararea Guvernului nr. 1/2016
Acte modificatoare
#M1: Rectificarea publicata ?n Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 3 februarie 2016
#M2: Hotararea Guvernului nr. 47/2016
#M3: Hotararea Guvernului nr. 159/2016
#M4: Rectificarea publicata ?n Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 273 din 11 aprilie 2016
Modificarile si completarile efectuate prin actele normative enumerate mai sus sunt scrise cu font italic. In fata fiecarei modificari sau completari este indicat actul normativ care a efectuat modificarea sau completarea respectiva, ?n forma #M1, #M2 etc.
#B
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 1 alin. (1) si art. 5 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ART. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prevazute ?n anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
ART. 2
La data intrarii ?n vigoare a prezentei hotarari se abroga:
a) Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata ?n Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Hotararea Guvernului nr. 314/2007 privind marcarea si colorarea unor produse energetice, precum si prorogarea termenului privind marcarea produselor energetice prevazut ?n Hotararea Guvernului nr. 1.861/2006, publicata ?n Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 30 martie 2007.
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
TITLUL I
Dispozitii generale
CAPITOLUL I
Definitii
SECTIUNEA 1
Activitatea independenta
1. (1) In aplicarea prevederilor art. 7 pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal), se are ?n vedere ca raportul juridic ?ncheiat ?ntre parti sa contina, ?n mod obligatoriu, clauze contractuale clare privind obiectul contractului, drepturile si obligatiile partilor, astfel ?ncat sa nu rezulte existenta unei relatii de subordonare, ci libertatea persoanei fizice de a dispune ?n ceea ce priveste desfasurarea activitatii. La ?ncadrarea unei activitati ca activitate independenta, partile vor avea ?n vedere ca raportul juridic ?ncheiat sa reflecte continutul economic real al tranzactiei/activitatii.
(2) Criteriul privind libertatea persoanei de a alege locul, modul de desfasurare a activitatii, precum si programul de lucru este ?ndeplinit atunci cand cele trei componente ale sale sunt ?ndeplinite cumulativ. In raportul juridic partile pot conveni asupra datei, locului si programului de lucru ?n functie de specificul activitatii si de celelalte activitati pe care prestatorul le desfasoara.
(3) Persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea chiar si pentru un singur client, daca nu exista o clauza de exclusivitate ?n desfasurarea activitatii.
(4) Riscurile asumate de prestator pot fi de natura profesionala si economica, cum ar fi: incapacitatea de adaptare la timp si cu cele mai mici costuri la variatiile mediului economico-social, variabilitatea rezultatului economic, deteriorarea situatiei financiare, ?n functie de specificul activitatii.
(5) In desfasurarea activitatii persoana fizica utilizeaza predominant bunurile din patrimoniul afacerii.
?
CAPITOLUL III
Venituri din salarii si asimilate salariilor
SECTIUNEA 1
Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor
12. (1) In sensul art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, veniturile brute din salarii sau considerate asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor ?ncasate ca urmare a unei relatii contractuale de munca, raport de serviciu, act de detasare precum si orice sume de natura salariala primite ?n baza unor statute speciale prevazute de lege, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din:
a) sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire:
salariile de baza;
sporurile si adaosurile de orice fel;
(iii) indemnizatii pentru trecerea temporara ?n alta munca, pentru reducerea timpului de munca, pentru carantina, precum si alte indemnizatii de orice fel, altele decat cele mentionate la pct. 3 alin. (1), avand aceeasi natura;
recompensele si premiile de orice fel;
(v) sumele reprezentand premiul anual si stimulentele acordate, potrivit legii, personalului din institutiile publice, cele reprezentand stimulentele acordate salariatilor agentilor economici;
(vi) sumele primite pentru concediul de odihna, cu exceptia sumelor primite de salariat cu titlu de despagubiri reprezentand contravaloarea cheltuielilor salariatului si familiei sale necesare ?n vederea revenirii la locul de munca, precum si eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a ?ntreruperii concediului de odihna;
sumele primite ?n caz de incapacitate temporara de munca;
(viii) valoarea nominala a tichetelor de masa, tichetelor de cresa, voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii;
(ix) orice alte castiguri ?n bani si ?n natura, primite de la angajatori de catre angajati, ca plata a muncii lor;
b) indemnizatiile, precum si orice alte drepturi acordate persoanelor din cadrul organelor autoritatii publice, alese sau numite ?n functie, potrivit legii, precum si altora asimilate cu functiile de demnitate publica, determinate potrivit sistemului de stabilire a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica;
c) drepturile personalului militar ?n activitate, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare reprezentand solda lunara/salariul lunar acordat potrivit legii;
d) sumele reprezentand platile compensatorii acordate personalului militar trecut ?n rezerva sau al carui contract ?nceteaza ca urmare a nevoilor de reducere si de restructurare, ajutoarele acordate acestuia la trecerea ?n rezerva sau direct ?n retragere, cu drept de pensie, precum si ajutoarele sau platile compensatorii primite de politisti si functionari publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare aflati ?n situatii similare, acordate potrivit legislatiei ?n materie.
e) indemnizatiile, primele si alte asemenea sume acordate membrilor alesi ai unor entitati, cum ar fi: organizatii sindicale, organizatii patronale, alte organizatii neguvernamentale;
f) veniturile obtinute de condamnatii care executa pedepse la locul de munca;
g) sumele platite sportivilor ca urmare a participarii ?n competitii sportive, precum si sumele platite sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti ?n domeniu pentru rezultatele obtinute la competitiile sportive, de catre structurile sportive cu care acestia au relatii contractuale de munca, indiferent de forma sub care se platesc, inclusiv prima de joc, cu exceptia celor prevazute la art. 62 lit. w) din Codul fiscal;
h) compensatii banesti individuale, acordate persoanelor disponibilizate prin concedieri colective, din fondul de salarii, potrivit dispozitiilor prevazute ?n contractul de munca;
i) sumele reprezentand platile compensatorii calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate, primite de persoanele ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute ca urmare a concedierilor colective, conform legii;
j) indemnizatii sau alte drepturi acordate angajatilor cu ocazia angajarii sau mutarii acestora ?ntr-o alta localitate, stabilite potrivit contractelor de munca, statutelor sau altor dispozitii legale, cu exceptia celor prevazute la art. 76 alin. (4) lit. m) si n) din Codul fiscal;
k) indemnizatii prevazute ?n contractul de munca platite de angajator pe perioada suspendarii contractului de munca ca urmare a participarii la cursuri sau la stagii de formare profesionala ce presupune scoaterea integrala din activitate, conform legii;
l) indemnizatii lunare brute si alte avantaje de natura salariala acordate membrilor titulari, corespondenti si membrilor de onoare ai Academiei Romane;
indemnizatii primite la data ?ncetarii raporturilor de serviciu;
n) remuneratia platita avocatului coordonator numit/ales pentru activitatea de coordonare desfasurata ?n cadrul societatii civile profesionale de avocati si societatii profesionale cu raspundere limitata, potrivit legii;
o) ajutorul acordat la trecerea ?n rezerva sau direct ?n retragere, respectiv la ?ncetarea raporturilor de serviciu, cu drept la pensie, personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, pentru activitatea depusa;
p) indemnizatia lunara acordata, potrivit reglementarilor ?n vigoare, sotilor sau sotiilor cadrelor militare mutate ?ntr-o alta garnizoana, care au fost ?ncadrate ?n munca si au ?ntrerupt activitatea datorita mutarii ?mpreuna cu sotii sau sotiile, pana la o noua angajare sau pana la prestarea unei activitati autorizate aducatoare de venituri, dar nu mai mult de 9 luni de la data mutarii cadrului militar;
orice alte sume sau avantaje ?n bani ori ?n natura.
In categoria persoanelor juridice fara scop patrimonial prevazute la art. 76 alin. (2) lit. b) se cuprind, cu titlu de exemplu, entitati, persoane juridice, care potrivit legilor proprii de organizare si functionare desfasoara activitati nonprofit, cum ar fi: asociatii, fundatii, partide politice, organizatii patronale, organizatii sindicale, case de ajutor reciproc, culte religioase.
(2) Avantajele ?n bani si ?n natura prevazute la art. 76 alin. (3) din Codul fiscal sunt considerate a fi orice foloase primite de angajat de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale ?ntre parti, dupa caz.
(3) La stabilirea venitului impozabil se au ?n vedere si avantajele primite de persoana fizica, ?n conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal, cum ar fi:
a) folosirea vehiculelor de orice tip din patrimoniul afacerii, ?n scop personal;
b) acordarea de produse alimentare, ?mbracaminte, cherestea, lemne de foc, carbuni, energie electrica, termica si altele;
c) abonamentele la radio si televiziune, pentru mijloacele de transport, abonamentele si costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice;
permisele de calatorie pe diverse mijloace de transport;
e) cadourile, inclusiv tichetele cadou primite cu diverse ocazii, cu exceptia celor mentionate la art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal;
f) contravaloarea folosintei unei locuinte ?n scop personal si a cheltuielilor conexe de ?ntretinere, cum sunt cele privind consumul de apa, consumul de energie electrica si termica si altele asemenea, cu exceptia celor prevazute ?n mod expres la art. 76 alin. (4) lit. d) din Codul fiscal;
cazarea si masa acordate ?n unitati proprii de tip hotelier;
h) contravaloarea primelor de asigurare suportate de persoana juridica sau de o alta entitate (angajator), pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari, cu exceptia primelor de asigurare obligatorii potrivit legislatiei ?n materie si cele care se ?ncadreaza ?n conditiile prevazute la art. 76 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal.
Tratamentul fiscal al avantajului reprezentand contravaloarea primelor de asigurare este urmatorul:
a) pentru beneficiarii care obtin venituri salariale si asimilate salariilor de la suportatorul primelor de asigurare acestea sunt impuse prin cumularea cu veniturile de aceasta natura ale lunii ?n care sunt platite primele de asigurare;
b) pentru alti beneficiari care nu au o relatie generatoare de venituri salariale si asimilate salariilor cu suportatorul primelor de asigurare, acestea sunt impuse ?n conformitate cu prevederile art. 114 din Codul fiscal;
c) contravaloarea contributiilor la un fond de pensii facultative potrivit legii, suportate de angajator pentru angajatii proprii, precum si pentru alti beneficiari, cu exceptia celor care se ?ncadreaza ?n conditiile prevazute la art. 76 alin. (4) lit. s) din Codul fiscal sunt impuse prin cumularea cu veniturile de natura salariala ale lunii ?n care sunt platite.
Avantajele ?n bani pot fi sumele primite pentru procurarea de bunuri si servicii, precum si sumele acordate pentru distractii sau recreere.
Avantajele ?n bani si echivalentul ?n lei al avantajelor ?n natura sunt impozabile, indiferent de forma organizatorica a entitatii care le acorda.
Fac exceptie veniturile care sunt expres mentionate ca fiind neimpozabile, ?n limitele si ?n conditiile prevazute la art. 76 alin. (4) din Codul fiscal.
(4) Veniturile ?n natura, precum si avantajele ?n natura primite cu titlu gratuit sunt evaluate la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului. Avantajele primite cu plata partiala sunt evaluate ca diferenta ?ntre pretul pietei la locul si data acordarii avantajului si suma reprezentand plata partiala.
(5) Evaluarea avantajelor ?n natura sub forma folosirii numai ?n scop personal a bunurilor din patrimoniul afacerii se face astfel:
a) evaluarea folosintei cu titlu gratuit a vehiculului se face aplicandu-se un procent de 1,7% pentru fiecare luna, la valoarea de intrare a acestuia. In cazul ?n care vehiculul este ?nchiriat de la o terta persoana, avantajul este evaluat la nivelul chiriei;
b) evaluarea folosintei cu titlu gratuit a locuintei primite se face la nivelul chiriei practicate pentru suprafetele locative detinute de stat. Avantajele conexe, cum ar fi: apa, gaz, electricitate, cheltuieli de ?ntretinere si reparatii si altele asemenea, sunt evaluate la valoarea lor efectiva;
c) evaluarea folosintei cu titlu gratuit a altor bunuri decat vehiculul si locuinta se face la nivelul totalului cheltuielilor aferente fiecarui bun pe unitate de masura specifica sau la nivelul pretului practicat pentru terti.
(6) Evaluarea utilizarii ?n scop personal a bunurilor din patrimoniul afacerii cu folosinta mixta se face astfel:
#M3
a) pentru vehicule evaluarea se face conform alin. (5) lit. a), iar avantajul se determina proportional cu numarul de kilometri parcursi ?n interes personal din totalul kilometrilor. Fac exceptie de la evaluare avantajele sub forma utilizarii ?n scop personal a vehiculelor pentru care cheltuielile sunt deductibile ?n cota de 50% conform prevederilor art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal si pentru care sunt aplicabile prevederile art. 68 alin. (7) lit. k) din Codul fiscal, acestea fiind venituri neimpozabile la nivelul persoanei fizice beneficiare;
#B
b) pentru alte bunuri evaluarea se face conform prevederilor alin. (5) si avantajul se determina proportional cu numarul de metri patrati folositi pentru interes personal sau cu numarul de ore de utilizare ?n scop personal.
Nu sunt considerate avantaje:
a) contravaloarea abonamentelor pe mijloacele de transport ?n comun pentru angajatii a caror activitate presupune deplasarea frecventa ?n interiorul localitatii;
b) reducerile de preturi practicate ?n scopul vanzarii, de care pot beneficia clientii persoane fizice;
c) costul abonamentelor telefonice si al convorbirilor telefonice efectuate, precum si utilizarea autoturismului de serviciu pentru ?ndeplinirea sarcinilor de serviciu;
d) diferentele de tarif la cazare ?n locatiile reprezentand amenajari recreative si sportive din dotarea institutiilor publice de care beneficiaza personalul propriu, conform legii;
e) primele de asigurare aferente contractelor de asigurare civila profesionala pentru administratori/directori, ?ncheiate si suportate de societate pentru care desfasoara activitatea, potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) cazarea gratuita ?n centrele de refacere a capacitatii de munca/cabanele militare pentru personalul armatei, potrivit legii.
(8) Angajatorul stabileste partea corespunzatoare din convorbirile telefonice reprezentand folosinta ?n scop personal, care reprezinta avantaj impozabil, ?n conditiile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal, si se va impozita prin cumulare cu veniturile salariale ale lunii ?n care salariatul primeste acest avantaj. In acest scop angajatorul stabileste limita convorbirilor telefonice aferente sarcinilor de serviciu pentru fiecare post telefonic, urmand ca ceea ce depaseste aceasta limita sa fie considerat avantaj ?n natura, ?n situatia ?n care salariatului ?n cauza nu i s-a imputat costul convorbirilor respective.
(9) La evaluarea avantajului folosirii ?n scop personal a vehiculului din patrimoniul angajatorului cu folosinta mixta, pus la dispozitie unui angajat, nu se iau ?n considerare distanta dus-?ntors de la domiciliu sau resedinta la locul de munca/locul desfasurarii activitatii, precum si cheltuielile efectuate pentru realizarea sarcinilor de serviciu.
(10) In aplicarea prevederilor art. 76 alin. (4) lit. a), ajutoarele de ?nmormantare sunt venituri neimpozabile atat ?n cazul angajatului, cat si ?n cazul altor persoane, potrivit clauzelor din contractele de munca sau prevederilor din legi speciale.
(11) In sensul prevederilor art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal limita de 150 lei se aplica separat pentru cadourile, inclusiv tichetele cadou, acordate pentru fiecare ocazie din cele prevazute, pentru fiecare angajat si pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar si ?n cazul ?n care parintii lucreaza la acelasi angajator. Partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit impozabil din salarii.
(12) Nu sunt incluse ?n veniturile salariale si nu sunt impozabile nici veniturile primite de persoanele fizice ?n baza unor legi speciale si finantate din buget, cu respectarea destinatiilor si cuantumului prevazute la art. 76 alin. (4) lit. a) paragrafele 1 si 2 din Codul fiscal, cum ar fi:
a) ajutorul acordat sotiei sau sotului supravietuitor ori copiilor, iar ?n lipsa acestora, parintilor, ?n cazul decesului personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare;
b) ajutorul suplimentar, ?n cuantum de doua solde lunare/salarii de baza brute, acordat la decesul cadrelor militare ?n activitate, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare.
(13) In sensul prevederilor art. 76 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, ?n categoria drepturilor de hrana acordate de angajatori angajatilor, potrivit legii, se cuprind:
a) alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta, interna si internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;
b) contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor pentru asigurarea alimentatiei de efort necesare ?n perioada de pregatire;
c) drepturile de hrana ?n timp de pace, primite de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si securitate nationala, precum si valoarea financiara a normei de hrana, atunci cand nu beneficiaza de drepturi ?n natura, acordata personalului militar si civil, politistilor si functionarilor publici cu statut special si personalul civil din sistemul administratiei penitenciare ?n conformitate cu legislatia ?n vigoare;
d) alte drepturi de aceasta natura primite potrivit actelor normative specifice, cum ar fi: alocatia de hrana zilnica pentru personalul navigant si auxiliar ?mbarcat pe nave; alocatia zilnica de hrana pentru consumurile colective din unitatile bugetare si din regiile autonome/societatile cu specific deosebit; alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange; alocatia de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si altele asemenea.
(14) In aplicarea prevederilor art. 76 alin. (4) lit. d) prin locuinte acordate ca urmare a specificitatii activitatii se ?ntelege acele locuinte asigurate angajatilor cand activitatea se desfasoara ?n locuri izolate, precum statiile meteo, statiile pentru controlul miscarilor seismice, sau ?n conditiile ?n care este solicitata prezenta permanenta pentru supravegherea unor instalatii, utilaje si altele asemenea.
(15) Potrivit prevederilor art. 76 alin. (4) lit. f), nu sunt venituri impozabile:
a) contravaloarea echipamentelor tehnice primite de angajat sub forma de aparatura, dispozitive, unelte, alte mijloace asemanatoare, necesare ?n procesul muncii;
b) contravaloarea echipamentului individual de protectie cu care este dotat fiecare participant ?n procesul muncii pentru a fi protejat ?mpotriva factorilor de risc;
c) contravaloarea echipamentului individual de lucru care cuprinde mijloacele primite de un angajat ?n vederea utilizarii lor ?n timpul procesului muncii pentru a-i proteja ?mbracamintea si ?ncaltamintea;
#M3
d) contravaloarea alimentatiei de protectie primite ?n mod gratuit de persoanele fizice care lucreaza ?n conditii de munca ce impun acest lucru, conform reglementarilor privind securitatea si sanatatea ?n munca;
e) contravaloarea materialelor igienico-sanitare primite ?n mod gratuit de persoanele fizice, conform reglementarilor privind securitatea si sanatatea ?n munca;
#B
f) contravaloarea medicamentelor primite de cadrele militare ?n activitate, functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ?n activitate, sportivi, personalul navigant si alte categorii de personal, potrivit legii;
g) contravaloarea echipamentului si a materialelor de resortul echipamentului, cum ar fi: materiale de spalat si de igiena, materiale de gospodarie, materiale pentru atelierele de reparatii si ?ntretinere, rechizite si furnituri de birou, primite ?n mod gratuit de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si securitate nationala, ?n conditiile legii;
h) valoarea financiara anuala a normelor de echipare, valoarea financiara a drepturilor de echipament, precum si materiale de resortul echipamentului ?n timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si securitate nationala;
altele asemenea.
(16) In aplicarea prevederilor art. 76 alin. (4) lit. h), ?n categoria cheltuielilor de delegare si detasare se cuprind cheltuielile cu transportul, cazarea, precum si indemnizatia de delegare si de detasare ?n tara si ?n strainatate, stabilite ?n conditiile prevazute de lege sau ?n contractul de munca aplicabil.
(17) In sensul prevederilor art. 76 alin. (4) lit. m), prin cheltuieli de mutare ?n interesul serviciului se ?ntelege cheltuielile cu transportul personal si al membrilor de familie ai angajatului, precum si al bunurilor din gospodarie, cu ocazia mutarii salariatului ?ntr-o alta localitate decat cea de domiciliu, ?n situatia ?n care, potrivit legii, se deconteaza de angajator.
(18) In aplicarea prevederilor art. 76 alin. (4) lit. n), sunt considerate venituri neimpozabile:
a) indemnizatia de instalare acordata elevilor si studentilor militari la absolvirea institutiilor de ?nvatamant militar;
b) indemnizatia de mutare acordata personalului militar, politistilor si functionarilor publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, mutati sau transferati, ?n interes de serviciu, ?ntr-o alta localitate decat cea de domiciliu;
c) indemnizatiile de instalare si mutare primite de beneficiarii de astfel de venituri, acordate ?n conformitate cu prevederile legilor speciale.
(19) In aplicarea prevederilor art. 76 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal, veniturile din activitati dependente desfasurate ?n strainatate si platite de un angajator nerezident nu sunt impozabile si nu se declara ?n Romania potrivit prevederilor Codului fiscal.
(20) Veniturile din salarii obtinute de contribuabilii prevazuti la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal pentru activitatea desfasurata ?ntr-un stat cu care Romania are ?ncheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau ?n numele unui angajator care este rezident ?n Romania sau are sediul permanent ?n Romania sunt impozabile ?n Romania daca persoana fizica este prezenta ?n acel stat pentru o perioada care nu depaseste perioada prevazuta ?n conventia de evitare a dublei impuneri ?ncheiata de Romania cu statul ?n care se desfasoara activitatea si veniturile din salarii nu sunt suportate de un sediu permanent al angajatorului care este rezident ?n Romania.
(21) In situatia ?n care contribuabilii prevazuti la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal care au desfasurat activitatea dependenta ?n alt stat pentru o perioada mai mica decat perioada prevazuta ?n conventia de evitare a dublei impuneri ?ncheiata de Romania cu statul ?n care se desfasoara activitatea ?si prelungesc ulterior perioada de sedere ?n statul respectiv peste perioada prevazuta de conventie, dreptul de impunere asupra veniturilor din salarii revine statului strain.
Dupa expirarea perioadei prevazute ?n conventie, angajatorul care este rezident ?n Romania sau are sediul permanent ?n Romania nu mai calculeaza, nu mai retine si nu mai vireaza impozitul pe venitul din salarii. Contribuabilii prevazuti la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal datoreaza ?n statul strain impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii ?n acel stat.
(22) Pentru veniturile din salarii obtinute de contribuabilii prevazuti la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal pentru activitatea desfasurata ?ntr-un stat cu care Romania are ?ncheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau ?n numele unui angajator care este rezident ?n Romania sau are sediul permanent ?n Romania, dreptul de impunere revine statului strain daca persoana fizica este prezenta ?n acel stat pentru o perioada care depaseste perioada prevazuta ?n conventia de evitare a dublei impuneri ?ncheiata de Romania cu statul ?n care se desfasoara activitatea. In aceasta situatie, angajatorul care este rezident ?n Romania sau are sediul permanent ?n Romania si care efectueaza plata veniturilor din salarii catre contribuabilii prevazuti la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal nu are obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe venitul din salarii, ?ntrucat dreptul de impunere revine statului strain ?n care persoana fizica ?si desfasoara activitatea.
(23) In situatia ?n care contribuabilii prevazuti la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal urmeaza sa desfasoare activitatea dependenta ?n alt stat ?ntr-o perioada mai mare decat perioada prevazuta ?n conventia de evitare a dublei impuneri ?ncheiata de Romania cu statul ?n care se desfasoara activitatea, dar detasarea acestora ?nceteaza ?nainte de perioada prevazuta ?n conventie, dreptul de impunere a veniturilor din salarii revine statului roman, astfel:
a) ?n situatia ?n care persoana fizica ?si continua relatia contractuala generatoare de venituri din salarii cu angajatorul, veniturile aferente perioadelor anterioare pentru care nu s-a calculat, nu s-a retinut si nu s-a virat impozitul pe salarii se impun separat fata de drepturile lunii curente, prin aplicarea cotei de impozit asupra bazei de calcul determinate separat pentru fiecare luna. Impozitul astfel calculat se retine de catre angajator din veniturile din salarii ?ncepand cu luna ?ncetarii detasarii si pana la lichidarea impozitului. Impozitul se recupereaza ?ntr-o perioada cel mult egala cu perioada ?n care persoana fizica a fost detasata ?n strainatate.
Angajatorul, la solicitarea autoritatii fiscale, prezinta documente care atesta ?ncetarea detasarii, respectiv documentul/documente care atesta data sosirii ?n Romania a persoanei detasate;
b) ?n situatia ?n care persoana fizica nu mai are relatii contractuale generatoare de venituri din salarii cu angajatorul si acesta din urma nu poate efectua retinerea diferentelor de impozit, regularizarea impozitului datorat de persoana fizica se realizeaza de catre organul fiscal competent pe baza declaratiei privind veniturile realizate din strainatate.
(24) Pentru veniturile din salarii obtinute de contribuabilii prevazuti la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal pentru activitatea desfasurata ?ntr-un stat cu care Romania are ?ncheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau ?n numele unui angajator care este rezident ?n Romania prin sediul sau permanent stabilit ?n statul ?n care persoana fizica ?si desfasoara activitatea si salariul este suportat de catre acest sediu permanent, dreptul de impunere revine statului strain indiferent de perioada de desfasurare a activitatii ?n strainatate.
(25) Pentru veniturile din salarii obtinute de contribuabilii prevazuti la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal pentru activitatea desfasurata ?ntr-un stat cu care Romania nu are ?ncheiata conventie de evitare a dublei impuneri sau persoanele respective nu sunt vizate de o conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platiti de catre sau ?n numele unui angajator care este rezident ?n Romania sau are sediul permanent ?n Romania, dreptul de impunere revine statului roman, indiferent de perioada de desfasurare a activitatii ?n strainatate.
SECTIUNEA a 2-a
Deducere personala
13. (1) In sensul art. 77 din Codul fiscal, deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala se acorda pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza, ?n limita venitului realizat.
Deducerea personala este stabilita ?n functie de venitul brut lunar din salarii realizat la functia de baza de catre contribuabil si numarul de persoane aflate ?n ?ntretinerea acestuia.
(2) Obligatia stabilirii persoanelor aflate ?n ?ntretinerea contribuabilului ?n functie de care se atribuie deducerea personala este ?n sarcina platitorului de venit din salarii, la functia de baza.
Persoana aflata ?n ?ntretinere poate avea sau nu domiciliu comun cu contribuabilul ?n a carui ?ntretinere se afla.
Sunt considerate persoane aflate ?n ?ntretinere sotul/sotia contribuabilului, copiii acestuia, precum si alti membri de familie pana la gradul al doilea inclusiv.
(3) In sensul art. 77 alin. (3) din Codul fiscal, ?n categoria „alt membru de familie aflat ?n ?ntretinere” se cuprind rudele contribuabilului si ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv.
(4) Sunt considerate persoane aflate ?n ?ntretinere militarii ?n termen, studentii si elevii militari ai institutiilor de ?nvatamant militare si civile, peste varsta de 18 ani, daca veniturile obtinute sunt mai mici sau egale cu 300 lei lunar.
(5) Nu sunt considerate persoane aflate ?n ?ntretinere persoanele majore condamnate, care executa pedepse privative de libertate.
(6) Copilul minor este considerat ?ntotdeauna ?ntretinut, cu exceptia celor ?ncadrati ?n munca, indiferent daca se afla ?n unitati speciale sanitare sau de protectie speciala si altele asemenea, precum si ?n unitati de ?nvatamant, inclusiv ?n situatia ?n care costul de ?ntretinere este suportat de aceste unitati. In acest caz eventualele venituri obtinute de copilul minor nu se au ?n vedere la ?ncadrarea ?n venitul de 300 lei lunar.
Pentru copilul minor aflat ?n ?ntretinerea parintilor sau a tutorelui, deducerea personala se acorda fiecaruia dintre parinti, respectiv tutorelui.
Pentru copilul minor provenit din casatorii anterioare, dreptul la deducerea personala revine parintelui caruia i-a fost ?ncredintat copilul si unuia dintre soti care formeaza noua familie.
Pentru copilul minor pentru care s-a dispus plasamentul, ?n conditiile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dreptul de a fi preluat ca persoana aflata ?n ?ntretinere pentru acest copil se acorda:
persoanei careia i s-a dat ?n plasament copilul; sau
b) ambilor soti care formeaza familia careia i s-a dat ?n plasament copilul.
In situatia ?n care ?ntr-o familie sunt mai multi copii aflati ?n ?ntretinere, cu exceptia copiilor minori, acestia vor fi preluati ?n ?ntretinerea unuia dintre parinti conform ?ntelegerii dintre parti. In aceste situatii contribuabilii vor prezenta platitorului de venit fie o declaratie pe propria raspundere din partea sotului/sotiei, fie o adeverinta emisa de platitorul de venit din salarii al acestuia/acesteia, dupa caz, din care sa rezulte numarul si identitatea copiilor care sunt preluati ?n ?ntretinere de fiecare sot/sotie.
Copilul minor cu varsta cuprinsa ?ntre 16 si 18 ani, ?ncadrat ?n munca ?n conditiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, devine contribuabil si beneficiaza de deducerea personala, situatie ?n care, pentru perioada respectiva, parintii nu mai beneficiaza de deducerea personala.
Verificarea ?ncadrarii veniturilor acestor persoane ?n suma de 300 lei lunar se realizeaza prin compararea acestui plafon cu veniturile brute realizate de persoana fizica aflata ?n ?ntretinere.
(7) In cursul anului fiscal, ?n cazul ?n care angajatul obtine venituri la functia de baza, pentru a stabili dreptul acestuia la deducere pentru persoane aflate ?n ?ntretinere, se compara venitul lunar realizat de persoana aflata ?n ?ntretinere cu suma de 300 lei lunar, astfel:
a) ?n cazul ?n care persoana aflata ?n ?ntretinere realizeaza venituri lunare de natura pensiilor, indemnizatiilor, alocatiilor si altele asemenea, venitul lunar realizat de persoana ?ntretinuta rezulta din ?nsumarea tuturor drepturilor de aceasta natura realizate ?ntr-o luna;
b) ?n cazul ?n care venitul este realizat sub forma de castiguri la jocuri de noroc, premii la diverse competitii, dividende, dobanzi si altele asemenea, venitul lunar realizat de persoana fizica aflata ?n ?ntretinere se determina prin ?mpartirea venitului realizat la numarul de luni ramase pana la sfarsitul anului, exclusiv luna de realizare a venitului;
c) ?n cazul ?n care persoana ?ntretinuta realizeaza atat venituri lunare, cat si aleatorii, venitul lunar se determina prin ?nsumarea acestor venituri.
La stabilirea venitului lunar, ?n suma de 300 lei, al persoanei aflate ?n ?ntretinere nu se iau ?n calcul veniturile prevazute la art. 62 lit. o), w), x) si/sau pensiile de urmas cuvenite conform legii, precum si prestatiile sociale acordate potrivit art. 58 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(8) Daca venitul unei persoane aflate ?n ?ntretinere depaseste 300 lei lunar, ea nu este considerata ?ntretinuta.
In functie de venitul lunar al persoanei ?ntretinute, platitorul veniturilor din salarii va proceda dupa cum urmeaza:
a) ?n situatia ?n care una dintre persoanele aflate ?n ?ntretinere, pentru care contribuabilul beneficiaza de deducere personala, obtine ?n cursul anului un venit lunar mai mare de 300 lei lunar, platitorul veniturilor din salarii va reconsidera nivelul deducerii personale corespunzatoare pentru persoanele ramase ?n ?ntretinere ?ncepand cu luna urmatoare celei ?n care a fost realizat venitul, indiferent de data la care se face comunicarea catre angajator/platitor;
b) ?n situatia ?n care contribuabilul solicita acordarea deducerii personale pentru persoana aflata ?n ?ntretinere ca urmare a situarii venitului lunar al acesteia din urma sub 300 lei lunar, platitorul de venituri din salarii va ?ncepe acordarea deducerii personale reconsiderate pentru persoana ?n ?ntretinere odata cu plata drepturilor lunare ale lunii ?n care contribuabilul a depus documentele justificative.
(9) Pentru stabilirea deducerii personale la care are dreptul, contribuabilul va depune la platitorul de venituri din salarii o declaratie pe propria raspundere, care trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
a) datele de identificare a contribuabilului care realizeaza venituri din salarii (numele si prenumele, domiciliul, codul numeric personal);
b) datele de identificare a fiecarei persoane aflate ?n ?ntretinere (numele si prenumele, codul numeric personal).
In ceea ce priveste copiii aflati ?n ?ntretinere care nu sunt minori, la aceasta declaratie contribuabilul care realizeaza venituri din salarii va anexa si adeverinta de la platitorul de venituri din salarii a celuilalt sot sau declaratia pe propria raspundere a acestuia ca nu beneficiaza de deducere personala pentru acel copil.
(10) Declaratia pe propria raspundere a persoanei aflate ?n ?ntretinere, cu exceptia copilului minor, trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
a) datele de identificare a persoanei aflate ?n ?ntretinere, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
b) datele de identificare a contribuabilului care beneficiaza de deducerea personala corespunzatoare, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
c) acordul persoanei ?ntretinute ca ?ntretinatorul sa o preia ?n ?ntretinere;
d) nivelul si natura venitului persoanei aflate ?n ?ntretinere, inclusiv mentiunea privind suprafetele de teren agricol si silvic detinute, precum si declaratia cu privire la desfasurarea de activitati agricole, silvicultura si/sau piscicultura;
e) angajarea persoanei aflate ?n ?ntretinere de a comunica persoanei care contribuie la ?ntretinerea sa orice modificari ?n situatia venitului realizat.
Declaratiile pe propria raspundere depuse ?n vederea acordarii de deduceri personale nu se emit ca formulare tipizate.
(11) Contribuabilul va prezenta platitorului de venituri din salarii documentele justificative care sa ateste persoanele aflate ?n ?ntretinere, cum sunt: certificatul de casatorie, certificatele de nastere ale copiilor, adeverinta de venit a persoanei ?ntretinute sau declaratia pe propria raspundere si altele. Documentele vor fi prezentate ?n original si ?n copie, platitorul de venituri din salarii pastrand copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul.
(12) Daca la un contribuabil intervine o schimbare care are influenta asupra nivelului reprezentand deducerea personala acordata si aceasta schimbare duce la diminuarea deducerii personale, contribuabilul este obligat sa ?nstiinteze platitorul de venituri din salarii ?n termen de 15 zile calendaristice de la data la care s-a produs evenimentul care a generat modificarea, astfel ?ncat angajatorul/platitorul sa reconsidere nivelul deducerii ?ncepand cu luna urmatoare celei ?n care s-a produs evenimentul.
(13) In situatia ?n care depunerea documentelor justificative privind acordarea deducerii personale se face ulterior aparitiei evenimentului care modifica, ?n sensul majorarii, nivelul acesteia, angajatorul/platitorul de venituri din salarii va acorda deducerea personala reconsiderata odata cu plata drepturilor salariale aferente lunii ?n care contribuabilul a depus toate documentele justificative.
(14) Deducerea personala nu se fractioneaza ?n functie de numarul de ore ?n cazul veniturilor realizate ?n baza unui contract de munca cu timp partial, la functia de baza.
?
SECTIUNEA a 3-a
Determinarea impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor
14. (1) Venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate ?ntr-o luna conform art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.
Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei sunt considerate venituri din salarii realizate din Romania sumele primite de la angajatori cu sediul sau cu domiciliul ?n Romania, precum si de la angajatori cu sediul sau cu domiciliul ?n strainatate, indiferent unde este primita suma.
(2) Contribuabilii care realizeaza venituri din salarii datoreaza un impozit lunar final, calculat si retinut de catre platitorul de venituri.
Pentru impunerea veniturilor din salarii se utilizeaza cota de impozit de 16%, luandu-se ?n calcul pentru determinarea bazei de calcul a impozitului la functia de baza si deducerea personala stabilita potrivit art. 77 din Codul fiscal, dupa caz.
(3) Drepturile salariale acordate ?n natura, precum si avantajele acordate angajatilor se evalueaza conform pct. 12 alin. (4) - (6) si se impoziteaza ?n luna ?n care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor ?n natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.
(4) Valoarea tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, voucherelor de vacanta, acordate potrivit legii, luata ?n calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii ?n luna ?n care acestea sunt primite.
(5) Transformarea ?n lei a sumelor obtinute, potrivit legii, ?n valuta, reprezentand venituri din salarii realizate ?n Romania, se face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, astfel:
a) ?n situatia ?n care veniturile din salarii sunt platite ?n cursul lunii sau ?n cazul ?ncetarii raporturilor de munca, se utilizeaza cursul de schimb valutar ?n vigoare ?n ziua precedenta celei ?n care se face plata; sau
b) ?n celelalte cazuri, cursul de schimb valutar ?n vigoare ?n ultima zi a lunii pentru care se face plata acestor drepturi.
(6) Pentru calculul impozitului lunar aferent venitului realizat, cota de impozit de 16% se aplica asupra bazei de calcul determinate astfel:
a) pentru veniturile obtinute la locul unde se afla functia de baza, ca diferenta ?ntre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii ?n Romania sau ?n conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, si urmatoarele:
deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
cotizatia sindicala platita ?n luna respectiva;
(iii) contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel ?n conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite ?n state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, astfel ?ncat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul ?n lei al sumei de 400 euro;
(iv) primele de asigurare voluntara de sanatate conform Legii nr. 95/2006 privind reforma ?n domeniul sanatatii, republicata, cu modificarile ulterioare, suportate de angajati, astfel ?ncat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul ?n lei al sumei de 400 euro.
Deducerea contributiilor retinute pentru fonduri de pensii facultative calificate astfel ?n conformitate cu legislatia privind pensiile facultative se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, la solicitarea angajatorului.
Pe parcursul anului platitorul de venituri din salarii cumuleaza sumele ?n euro, prevazute la art. 78 alin. (2) lit. a) pct. (iii) si (iv) din Codul fiscal, si verifica ?ncadrarea ?n plafonul deductibil prevazut de lege. Pentru verificarea ?ncadrarii ?n plafonul anual, cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului ?n euro este cursul leu/euro comunicat de Banca Nationala a Romaniei, ?n vigoare ?n ultima zi a lunii pentru care se platesc drepturile salariale.
In cazul ?n care un angajat care obtine venituri din salarii la functia de baza se muta ?n cursul anului la un alt angajator, verificarea ?ncadrarii ?n plafonul anual a sumelor reprezentand contributiile la fondurile de pensii facultative si primele de asigurare voluntara de sanatate, pentru care se acorda deducerea, se efectueaza ?n baza documentelor justificative eliberate de catre angajatorul anterior prin care se atesta nivelul deducerilor acordate pana la momentul mutarii;
b) pentru veniturile obtinute ?n celelalte cazuri, ca diferenta ?ntre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii ?n Romania sau ?n conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora.
Aceasta regula se aplica si ?n cazul veniturilor sub forma:
(i) drepturilor de natura salariala acordate de angajator persoanelor fizice ulterior ?ncetarii raporturilor de munca;
(ii) sumelor reprezentand drepturile prevazute la pct. 12 alin. (1) lit. d) si i);
veniturilor prevazute la pct. 12 alin. (1) lit. n).
In sensul prevederilor art. 78 alin. (2) din Codul fiscal, prin instrumente juridice internationale se ?ntelege regulamentele europene privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, precum si acordurile si conventiile ?n domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.
(7) In cazul sumelor platite direct de catre angajat care are calitatea de participant la un fond de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul al impozitului pe veniturile din salarii, contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fondurile de pensii facultative calificate astfel ?n conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si efectuate catre entitati autorizate, stabilite ?n state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite se deduc din veniturile lunii ?n care s-a efectuat plata contributiei, ?n limita venitului realizat, pe baza documentelor justificative emise de catre fondul de pensii facultative. Deducerea acestor contributii se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, la solicitarea angajatului.
(8) In cazul sumelor platite direct de catre angajat, membru de sindicat, pentru determinarea bazei de calcul al impozitului pe veniturile din salarii, cotizatia sindicala platita se deduce, ?n limitele stabilite potrivit legii, din veniturile lunii ?n care s-a efectuat plata cotizatiei, pe baza documentelor justificative emise de catre organizatia de sindicat.
(9) In scopul determinarii impozitului pe veniturile salariale, prin locul unde se afla functia de baza se ?ntelege:
a) pentru persoanele fizice angajate la un singur loc de munca, locul unde are ?ncheiat contractul individual de munca sau alte documente specifice, potrivit legii;
b) ?n cazul ?n care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, locul declarat de persoanele fizice angajate. Angajatul are obligatia sa declare numai angajatorului la care a ales functia pe care o considera de baza, pentru un singur loc de munca, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere. Declaratia pe propria raspundere nu reprezinta un formular tipizat.
Functia de baza poate fi declarata de angajat si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii ?n baza unui contract individual de munca cu timp partial. La schimbarea locului unde se afla functia de baza, angajatul are obligatia depunerii unei declaratii pe propria raspundere de renuntare la functia de baza la angajatorul ales initial.
(10) Suma care reprezinta prima de vacanta sau o parte din aceasta se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii ?n care se plateste aceasta prima.
(11) Indemnizatiile aferente concediilor de odihna se defalca pe lunile la care se refera si se impun cumulat cu veniturile realizate ?n aceste luni.
(12) Contributiile sociale obligatorii luate ?n calcul la determinarea impozitului lunar potrivit alin. (6) pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sunt cele datorate potrivit reglementarilor ?n domeniu, astfel:
contributia individuala de asigurari sociale;
contributia individuala pentru asigurarile sociale de sanatate;
contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj;
alte contributii individuale obligatorii stabilite prin lege.
SECTIUNEA a 5-a
Termenul de plata a impozitului
16. (1) In sensul art. 80 veniturile ?n natura se considera platite la ultima plata a drepturilor salariale pentru luna respectiva. Impozitul aferent veniturilor si avantajelor ?n natura se retine din salariul primit de angajat ?n numerar pentru aceeasi luna.
(2) Impozitul pe veniturile din salarii si asimilate salariilor se calculeaza si se retine lunar de angajatori/platitori pe baza statelor de salarii/plata.
(3) Calculul si retinerea impozitului lunar se efectueaza de catre platitori, la data ultimei plati a veniturilor din salarii aferente fiecarei luni, conform prevederilor art. 78 din Codul fiscal, indiferent daca veniturile din salarii se platesc o singura data pe luna sau sub forma de avans si lichidare.
In situatia ?n care ?n cursul unei luni se efectueaza plati de venituri cum sunt: premii, stimulente de orice fel, sume acordate potrivit legii pentru concediul de odihna neefectuat si altele asemenea, reprezentand plati intermediare, impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata, prin aplicarea cotei asupra platilor intermediare diminuate cu contributiile sociale obligatorii, dupa caz.
La data ultimei plati a drepturilor salariale aferente unei luni impozitul se calculeaza potrivit art. 78 din Codul fiscal, asupra veniturilor totale din luna respectiva, prin cumularea drepturilor salariale respective cu platile intermediare.
Impozitul de retinut la aceasta data reprezinta diferenta dintre impozitul calculat asupra veniturilor totale si suma impozitelor retinute la platile intermediare.
(4) In cazul ?n care un angajat care obtine venituri din salarii la functia de baza se muta ?n cursul unei luni la un alt angajator, calculul impozitului se face pentru fiecare sursa de venit (loc de realizare a venitului).
Deducerea personala se acorda numai de primul angajator, ?n limita veniturilor realizate ?n luna respectiva, pana la data lichidarii.
Daca reangajarea are loc ?n aceeasi luna cu lichidarea, la stabilirea bazei de calcul pentru determinarea impozitului lunar aferent veniturilor realizate ?n aceasta luna de la angajatorul urmator nu se va lua ?n calcul deducerea personala.
(5) Impozitul calculat si retinut lunar se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal.
SECTIUNEA a 6-a
Obligatii declarative ale platitorilor de venituri din salarii
17. (1) In aplicarea prevederilor art. 81 declaratiile privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit se completeaza de platitorul de venit si se depun la organul fiscal la care platitorul de venit este ?nregistrat ?n evidenta fiscala.
(2) Declaratiile privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit pentru angajatii care au fost detasati la o alta entitate se completeaza de catre angajator sau de catre platitorul de venituri din salarii ?n cazul ?n care angajatul detasat este platit de entitatea la care a fost detasat.
(3) In situatia ?n care plata venitului salarial se face de entitatea la care angajatii au fost detasati, angajatorul care a detasat comunica platitorului de venituri din salarii la care acestia sunt detasati date referitoare la deducerea personala la care este ?ndreptatit fiecare angajat.
Pe baza acestor date platitorul de venituri din salarii la care angajatii au fost detasati ?ntocmeste statele de salarii si calculeaza impozitul, ?n scopul completarii declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit.
(4) Fiecare angajator/platitor de venituri din salarii si asimilate salariilor este obligat, potrivit prevederilor art. 78 alin. (5) din Codul fiscal, sa determine impozitul anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil, prin ?nsumarea impozitului aferent venitului fiecarei luni din anul fiscal, indiferent de numarul de luni ?n care contribuabilul a realizat venituri din salarii si asimilate salariilor de la acesta.
(5) Platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor au obligatia de a completa declaratiile privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit si pentru veniturile din salarii platite angajatilor pentru activitatea desfasurata de acestia ?n strainatate, indiferent daca impozitul aferent acestor venituri a fost sau nu calculat, retinut si virat. La completarea declaratiei, platitorii de venituri din salarii identifica persoanele care ?n cursul anului precedent au desfasurat activitate salariata ?n strainatate.
(6) Pentru contribuabilii prevazuti la art. 82 din Codul fiscal care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor si pentru care platitorul de venituri nu a optat sa ?ndeplineasca obligatiile privind calculul, retinerea si virarea impozitului aferent acestor venituri, obligatia determinarii impozitului anual pe venitul din salarii, pe sursa respectiva, revine contribuabilului.
(7) In situatia ?n care se constata elemente care genereaza modificarea veniturilor din salarii si asimilate salariilor si/sau a bazei de impunere aferente veniturilor unei persoane fizice, pentru care angajatorul/platitorul a efectuat calculul impozitului lunar, recalcularea drepturilor respective si stabilirea diferentelor de impozit constatate se efectueaza pentru luna la care se refera, iar diferentele de impozit rezultate vor majora/diminua impozitul datorat ?ncepand cu luna constatarii.
SECTIUNEA a 7-a
Plata impozitului pentru anumite venituri salariale si asimilate salariilor
18. (1) In sensul art. 82 din Codul fiscal, contribuabilii care desfasoara activitatea ?n Romania si obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate, care, potrivit acestui titlu, se impun ?n Romania, precum si persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si ale posturilor consulare acreditate ?n Romania, pentru care angajatorul nu ?ndeplineste obligatiile privind calculul, retinerea si plata impozitului pe salarii, au obligatia sa depuna lunar o declaratie la organul fiscal competent.
Persoanele fizice, juridice sau orice alta entitate la care ?si desfasoara activitatea contribuabilii prevazuti la art. 82 alin. (1) din Codul fiscal au obligatia sa depuna o declaratie informativa privind ?nceperea/?ncetarea activitatii acestor contribuabili. Declaratia informativa se depune la organul fiscal ?n a carui raza teritoriala este ?nregistrata ?n evidenta fiscala persoana fizica, juridica sau orice alta entitate la care ?si desfasoara activitatea contribuabilul.
Declaratia informativa se depune ori de cate ori apar modificari de natura ?nceperii/?ncetarii activitatii ?n documentele care atesta raporturile de munca, ?n termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.
(2) In ?ntelesul art. 82 alin. (6) din Codul fiscal, sfera de cuprindere a entitatilor nonprofit este cea prevazuta la pct. 15.
?
?
TITLUL V
Contributii sociale obligatorii
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Definitii
1. In ?ntelesul titlului V din Codul fiscal, prin legislatie europeana aplicabila ?n domeniul securitatii sociale se ?ntelege regulamentele europene privind coordonarea sistemelor de securitate sociala pe care Romania le aplica.
CAPITOLUL II
Contributiile de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat
SECTIUNEA 1
Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul public de pensii
2. (1) Prin cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta ?n Romania, astfel cum sunt prevazuti la art. 136 lit. b) din Codul fiscal, se ?ntelege acele persoane fizice care potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributia de asigurari sociale ?n Romania.
(2) In categoria persoanelor prevazute la art. 136 lit. c) din Codul fiscal se includ si persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori si care nu au sediul, respectiv domiciliul sau resedinta ?n Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza ?n Romania contributiile de asigurari sociale pentru salariatii lor care sunt supusi legislatiei de asigurari sociale din Romania.
(3) In sensul art. 136 lit. a), b) si c) din Codul fiscal, persoanele care potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributia de asigurari sociale ?n statele respective, precum si persoanele fizice care desfasoara activitate dependenta ?ntr-un stat care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, la angajatori din aceste state, care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta ?n Romania, nu au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul public de pensii din Romania.
SECTIUNEA a 2-a
Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate bugetului asigurarilor sociale de stat ?n cazul persoanelor care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si ?n cazul persoanelor pentru care plata unor prestatii sociale se achita de institutii publice
3. (1) Sumele care se includ ?n castigul brut realizat din salarii si ?n veniturile asimilate salariilor, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale, sunt cele prevazute la art. 139 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevazute ?n normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale potrivit prevederilor art. 141 si 142 din Codul fiscal.
(2) In categoria sumelor prevazute la art. 139 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizatiile persoanelor alese ?n consiliul de administratie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele asemenea, cu exceptia indemnizatiilor cenzorilor, care se ?ncadreaza la art. 139 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
(3) In categoria persoanelor prevazute la art. 139 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal se includ administratorii, membrii consiliului de administratie, consiliului de supraveghere si comitetului consultativ, precum si reprezentantii statului sau reprezentantii membrilor consiliului de administratie, fie ?n adunarea generala a actionarilor, fie ?n consiliul de administratie, dupa caz.
(4) Sumele care depasesc limita prevazuta la art. 139 alin. (1) lit. j) - m) din Codul fiscal reprezinta venit asimilat salariilor si se cuprind ?n baza de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale determinata prin cumularea cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii respective, potrivit regulilor prevazute la art. 76 alin. (6) din Codul fiscal.
(5) In ?ntelesul prevederilor art. 139 alin. (1) lit. j) - m) din Codul fiscal, prin strainatate se ?ntelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, orice stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala, precum si orice stat care nu face parte din Uniunea Europeana, Spatiul Economic European sau din Confederatia Elvetiana.
(6) In categoria sumelor prevazute la art. 139 alin. (1) lit. n) din Codul fiscal se includ remuneratiile acordate ?n baza contractului de mandat presedintelui si membrilor comitetului executiv; remuneratia cenzorului cu contract de mandat se ?ncadreaza la art. 139 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal.
4. In baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de angajatori sau de persoanele asimilate acestora, prevazuta la art. 140 din Codul fiscal, se includ sumele care fac parte din baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale, tinandu-se seama de exceptiile prevazute la art. 141 si 142 din Codul fiscal.
Incadrarea locurilor de munca ?n conditii deosebite, speciale si alte conditii de munca se realizeaza potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Exemplu de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de angajator
Se folosesc urmatoarele simboluri:
N = cota de contributie pentru conditii normale de munca (26,3%);
D = cota de contributie pentru conditii deosebite de munca (31,3%);
S = cota de contributie pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca (36,3%);
BCA = baza de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale (castig brut realizat, dar nu mai mult de 5 ori castigul salarial mediu brut);
TV = suma castigurilor realizate la nivel de angajator;
TVN = suma castigurilor realizate ?n conditii normale de munca la nivel de angajator;
TVD = suma castigurilor realizate ?n conditii deosebite de munca la nivel de angajator;
TVS = suma castigurilor realizate ?n conditii speciale de munca si ?n alte conditii de munca la nivel de angajator;
NA = cota de contributie datorata de angajator pentru conditii normale de munca, 15,8% (26,3% - 10,5%);
DA = cota de contributie datorata de angajator pentru conditii deosebite de munca, 20,8% (31,3% - 10,5%);
SA = cota de contributie datorata de angajator pentru conditii speciale de munca si pentru alte conditii de munca, 25,8%, (36,3% - 10,5%);
BCP = baza de calcul plafonata pentru calculul contributiei de asigurari sociale datorate de angajator (numarul de asigurati x 5 castiguri salariale medii brute);
CMB = castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat;
CAS datorata de asigurat = BCA x 10,5%;
CAS datorata de angajator:
Varianta I. Daca suma castigurilor realizate nu depaseste BCP:
CAS datorata de angajator = TVN x NA + TVD x DA + TVS x SA
Varianta II. Daca suma castigurilor realizate depaseste BCP:
CAS datorata de angajator = (TVN x NA + TVD x DA + TVS x SA) x BCP / TV
CMB = 2.415 lei (pentru anul 2015)
Se presupune ca angajatorul are 4 salariati. In aceste conditii:
BCP este: 4 salariati x 5 x 2.415 lei = 48.300 lei
_______________________________________________________________________
|Nr. crt. |Suma |Suma |Suma |Suma |CAS |
|asigurati|castigurilor|castigurilor|castigurilor|castigurilor|datorata |
| |realizate |realizate ?n|realizate ?n|realizate ?n|pentru |
| |(lei) |conditii |conditii |conditii |asigurat |
| | |normale de |deosebite |speciale si |[col. (2)|
| | |munca |de munca |?n alte |x 10,5%] |
| | | (lei) | (lei) |conditii de | (lei) |
| | | | |munca | |
| | | | | (lei) | |
|_________|____________|____________|____________|____________|_________|
| (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) |
|_________|____________|____________|____________|____________|_________|
| 1. | 1.200 | 1.200 | 0 | 0 | 126 |
|_________|____________|____________|____________|____________|_________|
| 2. | 3.000 | 1.500 | 800 | 700 | 315 |
|_________|____________|____________|____________|____________|_________|
| 3. | 25.000 | 15.000 | 10.000 | 0 | 1.268*)|
|_________|____________|____________|____________|____________|_________|
| 4. | 28.000 | 0 | 0 | 28.000 | 1.268*)|
|_________|____________|____________|____________|____________|_________|
| Total | 57.200 | 17.700 | 10.800 | 28.700 | - |
|_________|____________|____________|____________|____________|_________|
*) 1.268 lei = 2.415 lei x 5 x 10,5%. Intrucat, ?n acest caz, castigul brut lunar, total, realizat de angajat, depaseste plafonul maxim reprezentand echivalentul a 5 castiguri salariale medii brute, contributia individuala se calculeaza prin aplicarea cotei asupra acestui plafon.
CAS datorata de angajator:
(17.700 x 15,8% + 10.800 x 20,8% + 28.700 x 25,8%) x 48.300 / 57.200 = (2.797 lei + 2.246 lei + 7.405 lei) x 0,844 = 10.506 lei
5. (1) In aplicarea prevederilor art. 142 lit. b) din Codul fiscal, partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit din salarii si se cuprinde ?n baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.
(2) In sensul art. 142 lit. r) din Codul fiscal, nu se cuprind ?n baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii tichetele cadou acordate potrivit legii, altele decat cele acordate pentru ocaziile prevazute la art. 142 lit. b) din Codul fiscal.
(3) La ?ncadrarea ?n categoria veniturilor din salarii si asimilate salariilor care nu se cuprind ?n bazele de calcul al contributiilor sociale obligatorii, a sumelor sau avantajelor acordate, prevazute la art. 142 din Codul fiscal, primite ?n legatura cu o activitate dependenta, se aplica, dupa caz, regulile stabilite prin normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (4) din Codul fiscal.
SECTIUNEA a 3-a
Stabilirea, plata si declararea contributiilor de asigurari sociale ?n cazul persoanelor fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiilor prevazute la art. 136 lit. d) - f) din Codul fiscal, precum si ?n cazul persoanelor fizice care realizeaza ?n Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din alte state
6. (1) In sensul art. 146 alin. (6) din Codul fiscal, ?n cazul ?n care persoanele prevazute la art. 136 lit. a) si b) din Codul fiscal obtin venituri ca urmare a ?ncheierii mai multor raporturi juridice cu acelasi angajator, aceste venituri se cumuleaza, dupa care se plafoneaza ?n vederea obtinerii bazei lunare de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale. In cazul ?n care persoanele prevazute la art. 136 lit. a) si b) din Codul fiscal obtin venituri ca urmare a ?ncheierii mai multor raporturi juridice cu angajatori diferiti, veniturile obtinute se plafoneaza separat de catre fiecare angajator ?n parte.
(2) In sensul art. 146 alin. (10) si (11) din Codul fiscal, ?n cazul ?n care au fost acordate cumulat sume reprezentand indemnizatii de somaj sau indemnizatii de asigurari sociale de sanatate stabilite pentru perioade anterioare conform legii, ?n vederea stabilirii prestatiilor acordate de sistemul de asigurari sociale, sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se utilizeaza cotele de contributii de asigurari sociale care erau ?n vigoare ?n acea perioada.
SECTIUNEA a 4-a
Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente
7. (1) In sensul art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, ?n cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual pe baza normelor anuale de venit, se aplica prevederile stabilite prin Normele metodologice de aplicare a art. 69 din Codul fiscal. In cazul ?n care un contribuabil desfasoara mai multe activitati pentru care venitul net se determina pe baza normelor de venit sau ?n situatia ?n care un contribuabil desfasoara aceeasi activitate ?n doua sau mai multe locuri diferite pentru care venitul net se determina pe baza normelor anuale de venit, determinarea valorii anuale a normei de venit se efectueaza prin ?nsumarea nivelului normelor de venit corectate potrivit criteriilor specifice de la fiecare loc de desfasurare a activitatii.
(2) Pentru contribuabilii care ?si exercita activitatea o parte din an, norma anuala de venit redusa proportional cu perioada din anul calendaristic ?n care a fost desfasurata activitatea potrivit regulilor stabilite prin Normele metodologice de aplicare a art. 69 din Codul fiscal se raporteaza la numarul de luni ?n care se desfasoara activitatea, inclusiv luna ?n care ?ncepe, ?nceteaza sau se suspenda activitatea.
SECTIUNEA a 5-a
Plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale
8. (1) In sensul art. 151 alin. (8) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care ?n cursul anului fiscal nu se mai ?ncadreaza ?n categoria persoanelor care au obligatia platii contributiei de asigurari sociale sunt cele care intra ?n categoria persoanelor care au calitatea de pensionari sau ?n categoria persoanelor asigurate ?n sisteme proprii de asigurari sociale, care nu au obligatia asigurarii ?n sistemul public de pensii potrivit art. 150 din Codul fiscal, ?ncepand cu luna ?n care acestea se ?ncadreaza ?n categoriile respective de persoane.
(2) In aplicarea art. 151 alin. (8) din Codul fiscal, ?n cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, care ?n cursul anului fiscal ?si ?nceteaza activitatea, nu se mai ?ncadreaza ?n categoria persoanelor care au obligatia platii contributiei de asigurari sociale sau intra ?n suspendare temporara a activitatii, se aplica, dupa caz, prevederile normelor metodologice de aplicare a art. 121 din Codul fiscal, precum si regulile reglementate prin procedura de aplicare a prevederilor art. 121 alin. (10) din Codul fiscal, stabilita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
CAPITOLUL III
Contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate
SECTIUNEA 1
Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate
9. (1) In categoria persoanelor prevazute la art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal se includ cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul ?n Romania, ?n baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor ?n Romania, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Persoanele care intra sub incidenta prevederilor art. 153 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal sunt cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene care nu detin o asigurare ?ncheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si au obtinut dreptul de rezidenta ?n Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni, ?n baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) In categoria persoanelor prevazute la art. 153 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal se includ cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si Confederatiei Elvetiene care ?ndeplinesc conditiile de lucrator frontalier si carora li s-a atribuit cod numeric personal de catre autoritatile romane, fara eliberarea unui document care sa ateste rezidenta pe teritoriul Romaniei, ?n baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Persoanele care intra sub incidenta prevederilor art. 153 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal sunt pensionarii din sistemul public de pensii care nu mai au domiciliul ?n Romania si care ?si stabilesc resedinta pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat apartinand Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, respectiv domiciliul pe teritoriul unui stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, care nu detin o asigurare ?ncheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, pentru care retinerea contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza potrivit prevederilor Ordinului Casei Nationale de Pensii Publice si al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 1.285/437/2011 privind retinerea contributiilor la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate ?n cazul pensionarilor sistemului public de pensii din Romania avand resedinta sau domiciliul declarat pe teritoriul altui stat.
(5) Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora prevazute la art. 153 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal includ si contribuabilii care au calitatea de angajatori, respectiv persoanele fizice si juridice, care nu au sediul, respectiv domiciliul sau resedinta ?n Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza ?n Romania contributiile de asigurari sociale de sanatate pentru salariatii lor care sunt supusi legislatiei de asigurari sociale de sanatate din Romania.
(6) In sensul art. 153 alin. (1) lit. a) - d) din Codul fiscal, persoanele fizice care desfasoara activitate dependenta ?ntr-un stat care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, la angajatori din aceste state, care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta ?n Romania, nu au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania.
10. (1) Persoanele prevazute la art. 154 alin. (1) lit. d) si e) din Codul fiscal sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate numai pentru drepturile acordate de actele normative ?n baza carora sunt ?ncadrate ?n categoriile respective de persoane. Pentru veniturile realizate, altele decat cele exceptate, se datoreaza contributie.
(2) In cazul persoanelor prevazute la art. 154 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, verificarea conditiei privind nivelul venitului realizat se efectueaza de catre organul fiscal, ?n anul urmator celui de realizare a venitului, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala a organului fiscal, dupa caz.
SECTIUNEA a 2-a
Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate ?n cazul persoanelor care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si ?n cazul persoanelor aflate sub protectia sau ?n custodia statului
11. (1) Sumele care se includ ?n castigul brut realizat din salarii si ?n veniturile asimilate salariilor, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate, sunt cele prevazute la art. 157 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevazute ?n normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate potrivit prevederilor art. 157 alin. (2) din Codul fiscal.
(2) Pentru veniturile realizate ?ncepand cu data de 1 ianuarie 2017, din salarii sau asimilate salariilor prevazute la art. 157 alin. (1) din Codul fiscal, ?n situatia ?n care totalul veniturilor lunare realizate este mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut prevazut la art. 139 alin. (3), contributia individuala de asigurari sociale de sanatate se calculeaza ?n limita acestui plafon.
(3) Pentru veniturile realizate ?ncepand cu data de 1 ianuarie 2017, baza de calcul lunara al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de angajatori sau de persoane asimilate acestora, prevazute la art. 153 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, reprezinta totalul castigurilor brute realizate din veniturile din salarii sau asimilate salariilor prevazute la art. 157 alin. (1) din Codul fiscal, asupra carora s-a calculat contributia individuala plafonata potrivit alin. (2).
(4) In categoria sumelor prevazute la art. 157 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizatiile persoanelor alese ?n consiliul de administratie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele, cu exceptia indemnizatiilor cenzorilor, care se ?ncadreaza la art. 157 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
(5) In categoria persoanelor prevazute la art. 157 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal se includ administratorii, membrii consiliului de administratie, consiliului de supraveghere si comitetului consultativ, precum si reprezentantii statului sau reprezentantii membrilor consiliului de administratie, fie ?n adunarea generala a actionarilor, fie ?n consiliul de administratie, dupa caz.
(6) Sumele care depasesc limita prevazuta la art. 157 alin. (1) lit. m) - p) din Codul fiscal reprezinta venit asimilat salariilor si se cuprind ?n baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate individuala, determinata prin cumularea cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii respective.
(7) In ?ntelesul prevederilor art. 157 alin. (1) lit. m) - p) din Codul fiscal, prin strainatate se ?ntelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, orice stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala, precum si orice stat (non-UE) care nu face parte din Uniunea Europeana, Spatiul Economic European sau din Confederatia Elvetiana.
(8) In categoria sumelor prevazute la art. 157 alin. (1) lit. q) din Codul fiscal se includ remuneratiile acordate ?n baza contractului de mandat presedintelui si membrilor comitetului executiv, iar remuneratia cenzorului cu contract de mandat se ?ncadreaza la art. 157 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
(9) Sumele prevazute la art. 158 alin. (2) din Codul fiscal care se cuprind ?n baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator reprezinta:
a) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, acordate ?n baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, numai pentru primele 5 zile de incapacitate temporara de munca, suportate de angajator;
b) indemnizatiile de incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, acordate ?n baza Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, numai pentru primele 3 zile de incapacitate, suportate de angajator.
SECTIUNEA a 3-a
Stabilirea si declararea contributiilor de asigurari sociale de sanatate ?n cazul veniturilor obtinute de persoanele fizice aflate sub protectia sau ?n custodia statului si ?n cazul veniturilor din pensii, inclusiv a celor provenite din alte state
12. In sensul art. 168 alin. (10) din Codul fiscal, ?n cazul ?n care au fost acordate cumulat sume reprezentand ajutor social, indemnizatii de somaj, venituri din pensii, precum si indemnizatii pentru cresterea copilului stabilite pentru perioade anterioare conform legii, sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se utilizeaza cotele de contributii de asigurari sociale de sanatate care erau ?n vigoare ?n acea perioada.
13. (1) In aplicarea art. 169 alin. (5) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza venituri din pensii provenite dintr-un alt stat, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, completeaza declaratia prevazuta la art. 120 din Codul fiscal cu venitul estimat calculat ca produs ?ntre venitul lunar din pensie evaluat la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ziua precedenta depunerii declaratiei, si numarul de luni din anul fiscal ?n care se realizeaza venitul din pensie.
(2) In cazul impunerilor efectuate dupa expirarea termenelor de plata prevazute la art. 169 alin. (7) din Codul fiscal, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata se repartizeaza la termenele de plata urmatoare.
SECTIUNEA a 4-a
Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente
14. In sensul art. 170 alin. (1) din Codul fiscal, ?n cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual pe baza normelor anuale de venit, se aplica prevederile pct. 7 dat ?n aplicarea art. 148 alin. (2) din Codul fiscal.
SECTIUNEA a 5-a
Plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate
15. In sensul art. 174 alin. (6) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, din agricultura, silvicultura sau piscicultura, precum si persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor, cu exceptia veniturilor din arenda, care ?n cursul anului fiscal ?si ?nceteaza activitatea sau intra ?n suspendare temporara a activitatii, se aplica, dupa caz, prevederile normelor metodologice de aplicare a art. 121 din Codul fiscal, precum si regulile reglementate prin procedura de aplicare a prevederilor art. 121 alin. (10) din Codul fiscal, stabilita prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
SECTIUNEA a 6-a
Stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru veniturile din activitati independente, din activitati agricole, silvicultura, piscicultura, din asocieri fara personalitate juridica, precum si din cedarea folosintei bunurilor
16. Salariul de baza minim brut pe tara, prevazut la art. 175 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, este salariul de baza minim brut pe tara garantat ?n plata aferent lunilor pentru care se stabileste contributia.
17. In aplicarea prevederilor art. 175 alin. (3) din Codul fiscal, pentru stabilirea obligatiilor anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si pentru ?ncadrarea bazei lunare de calcul ?n plafoanele prevazute la art. 175 alin. (2) si la art. 173 din Codul fiscal, se determina baza anuala de calcul ca suma a bazelor de calcul anuale aferente veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate. Baza anuala de calcul nu poate fi mai mica decat valoarea a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut ?nmultita cu 12 luni. Daca baza anuala de calcul, determinata ca suma a bazelor de calcul anuale aferente veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, este sub nivelul plafonului minim, organul fiscal stabileste, prin decizia de impunere anuala, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata la nivelul contributiei anuale aferenta plafonului anual minim. In cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, daca baza anuala de calcul, determinata ca suma a bazelor de calcul anuale aferente veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, este mai mare decat plafonul maxim, organul fiscal stabileste, prin decizia anuala, contributia anuala datorata calculata prin aplicarea cotei individuale asupra plafonului maxim. Contributia anuala datorata se aloca venitului corespunzator fiecarei surse, proportional cu ponderea ?n baza anuala de calcul a bazelor de calcul anuale aferente fiecarei surse, ?n vederea acordarii deducerii potrivit prevederilor titlului IV „Impozitul pe venit” din Codul fiscal.
CAPITOLUL IV
Contributiile asigurarilor pentru somaj datorate bugetului asigurarilor pentru somaj
SECTIUNEA 1
Contribuabilii/platitorii de venit la sistemul de asigurari pentru somaj
21. (1) Prin cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta ?n Romania, astfel cum sunt prevazuti la art. 184 lit. a) din Codul fiscal, se ?ntelege acele persoane fizice care potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributia de asigurari pentru somaj ?n Romania.
(2) In categoria persoanelor prevazute la art. 184 lit. b) din Codul fiscal se includ si persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori si care nu au sediul, respectiv domiciliul sau resedinta ?n Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza ?n Romania contributiile de asigurari pentru somaj pentru salariatii lor, care sunt supusi legislatiei de asigurari sociale din Romania.
(3) In sensul art. 184 lit. a) si b) din Codul fiscal, persoanele care potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza contributia de asigurari pentru somaj ?n statele respective, precum si persoanele fizice care desfasoara activitate dependenta ?ntr-un stat care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, la angajatori din statele respective, care nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta ?n Romania, nu au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari pentru somaj din Romania.
SECTIUNEA a 2-a
Veniturile pentru care se datoreaza contributia, cotele de contributii si bazele de calcul
22. (1) Sumele care se includ ?n castigul brut realizat din salarii si ?n veniturile asimilate salariilor, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari pentru somaj, sunt cele prevazute la art. 187 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevazute ?n normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiei de asigurari pentru somaj potrivit prevederilor art. 187 alin. (2) si art. 189 din Codul fiscal.
(2) In categoria sumelor prevazute la art. 187 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizatiile persoanelor alese ?n comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele asemenea.
(3) Sumele care depasesc limita prevazuta la art. 187 alin. (1) lit. g) - j) din Codul fiscal reprezinta venit asimilat salariilor si se cuprind ?n baza de calcul al contributiei individuale de asigurari pentru somaj, pentru salariati, manageri si directori, determinata prin cumularea cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii respective.
(4) In ?ntelesul prevederilor art. 187 alin. (1) lit. g) - j) din Codul fiscal, prin strainatate se ?ntelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, orice stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala, precum si orice stat (non-UE) care nu face parte din Uniunea Europeana, Spatiul Economic European sau din Confederatia Elvetiana.
CAPITOLUL V
Contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate
SECTIUNEA 1
Contribuabilii/platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, ?n cazul veniturilor supuse contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate
23. In categoria persoanelor prevazute la art. 192 lit. a) din Codul fiscal se includ si contribuabilii care au calitatea de angajatori, respectiv persoanele fizice si juridice care nu au sediul, respectiv domiciliul sau resedinta ?n Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza ?n Romania contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate pentru salariatii lor care sunt supusi legislatiei de asigurari sociale de sanatate din Romania.
SECTIUNEA a 2-a
Veniturile pentru care se datoreaza contributia, cotele de contributii si bazele de calcul
24. (1) Sumele care se includ ?n castigul brut realizat din salarii si ?n veniturile asimilate salariilor, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, sunt cele prevazute la art. 195 alin. (1) si art. 196 din Codul fiscal, inclusiv cele prevazute ?n normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate potrivit prevederilor art. 195 alin. (2) si 197 din Codul fiscal.
(2) In categoria sumelor prevazute la art. 195 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal se includ indemnizatiile persoanelor alese ?n consiliul de administratie/comitetul director/consiliul superior, comitetul executiv/biroul permanent, comisia de disciplina si altele.
(3) In categoria persoanelor prevazute la art. 195 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal se includ administratorii, membrii consiliului de administratie, consiliului de supraveghere si comitetului consultativ, precum si reprezentantii statului sau reprezentantii membrilor consiliului de administratie, fie ?n adunarea generala a actionarilor, fie ?n consiliul de administratie, dupa caz.
(4) Sumele care depasesc limita prevazuta la art. 195 alin. (1) lit. h) - k) din Codul fiscal reprezinta venit asimilat salariilor si se cuprinde ?n baza de calcul al contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, determinata prin cumularea cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii respective.
(5) In ?ntelesul prevederilor art. 195 alin. (1) lit. h) - k) din Codul fiscal, prin strainatate se ?ntelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, orice stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala, precum si orice stat care nu face parte din Uniunea Europeana, Spatiul Economic European sau din Confederatia Elvetiana.
25. (1) Sumele prevazute la art. 196 alin. (1) din Codul fiscal, care se cuprind ?n baza lunara de calcul al contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator reprezinta:
a) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator, numai pentru primele 5 zile de incapacitate temporara de munca;
b) indemnizatiile de incapacitate temporara de munca ca urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale.
(2) Baza lunara de calcul al contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate se plafoneaza potrivit art. 195 alin. (3) din Codul fiscal, luand ?n calcul numarul asiguratilor din luna pentru care se calculeaza contributia si valoarea corespunzatoare a 12 salarii minime brute pe tara garantate ?n plata.
26. In sensul art. 199 alin. (8) din Codul fiscal, ?n cazul ?n care au fost acordate cumulat sume reprezentand indemnizatii de somaj, stabilite pentru perioade anterioare conform legii, ?n vederea stabilirii prestatiilor acordate de sistemul de asigurari sociale de sanatate, sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se utilizeaza cota de contributie pentru concedii si indemnizatii care era ?n vigoare ?n acea perioada.
CAPITOLUL VI
Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
SECTIUNEA 1
Contribuabilii/platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de stat, ?n cazul veniturilor supuse contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale
27. In categoria persoanelor fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, prevazute la art. 201 lit. a) din Codul fiscal, se includ si persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori si care nu au sediul, respectiv domiciliul sau resedinta ?n Romania si care, potrivit legislatiei europene aplicabile ?n domeniul securitatii sociale, precum si acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, datoreaza ?n Romania contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale pentru salariatii lor, care sunt supusi legislatiei de asigurari sociale din Romania.
SECTIUNEA a 2-a
Veniturile pentru care se datoreaza contributia, cotele de contributii si bazele de calcul
28. (1) Sumele care se includ ?n castigul brut care reprezinta baza lunara de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale sunt cele prevazute la art. 204 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevazute ?n normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale potrivit prevederilor art. 204 alin. (2) si art. 205 din Codul fiscal.
(2) Sumele care depasesc limita prevazuta la art. 204 alin. (1) lit. f) - g) din Codul fiscal reprezinta venit asimilat salariilor si se cuprind ?n baza de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, determinata prin cumularea cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii respective.
(3) In ?ntelesul prevederilor art. 204 alin. (1) lit. f) - g) din Codul fiscal, prin strainatate se ?ntelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, orice stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala, precum si orice stat care nu face parte din Uniunea Europeana, Spatiul Economic European sau din Confederatia Elvetiana.
(4) Pe perioada ?n care persoanele fizice pentru care angajatorii acestora sau persoanele asimilate angajatorilor, prevazute la art. 201 lit. a) din Codul fiscal, beneficiaza de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, baza de calcul al contributiei pentru accidente de munca si boli profesionale o reprezinta salariul de baza minim brut pe tara garantat ?n plata, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical.
CAPITOLUL VII
Contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, datorata de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajator potrivit art. 4 din Legea nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare
SECTIUNEA 1
Veniturile pentru care se datoreaza contributia, cota de contributie si baza de calcul
29. (1) In castigul brut realizat de un salariat ?ncadrat cu contract individual de munca, potrivit legii, inclusiv salariatul care cumuleaza pensia cu salariul, atat pe perioada ?n care sunt ?ncadrate ?n munca, cat si ?n perioadele de suspendare ca urmare a statutului de salariat pe care ?l detin, se includ sumele prevazute la art. 212 alin. (1) din Codul fiscal, inclusiv cele prevazute ?n normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (1) - (3) din Codul fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale potrivit prevederilor art. 212 alin. (2) si art. 213 din Codul fiscal.
(2) Sumele care depasesc limita prevazuta la art. 212 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal reprezinta venit asimilat salariilor si se cuprind ?n baza de calcul al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale determinata prin cumularea cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii respective.
(3) In ?ntelesul prevederilor art. 212 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, prin strainatate se ?ntelege orice alt stat, respectiv orice stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene, orice stat cu care Romania aplica un acord bilateral de securitate sociala, precum si orice stat care nu face parte din Uniunea Europeana, Spatiul Economic European sau din Confederatia Elvetiana.
(4) Sumele prevazute la art. 212 alin. (1) lit. d) si e) din Codul fiscal, care se cuprind ?n baza lunara de calcul al contributiei la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, reprezinta indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, acordate ?n baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, numai pentru primele 5 zile de incapacitate, suportate de angajator, si, respectiv, indemnizatiile de incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau a unei boli profesionale, acordate ?n baza Legii nr. 346/2002, republicata, cu modificarile ulterioare, numai pentru primele 3 zile de incapacitate, suportate de angajator.