Achizitie de la furnizori FARA comanda furnizor¶
Scop¶
Introducerea in evidenta a imobilizarilor (tip intrare Receptie) sau modificarea valorii imobilizarilor (tip intrare Modernizare) in baza unei facturi furnizor, cu sau fara includerea TVA in costul de achizitie (Tip document: Cumparari, Tip document intern : ACHIN).
Prerechizite¶
Pentru contarea tranzactiei - drepturi de acces pe functia Financial->Contabilitate Financiara->Tranzactii si Rapoarte->Registre de contabilitate pe registrul IMO (sau pe registrul definit de setarea CODREG_IMO)
Procedura¶
Consultati procedura generala de procesare a tranzactiilor
Apelati Financial -> Contabilitate Imobilizari -> Operational -> Intrari - Cumparari apasand butonul Arata
3. Apasati butonul din partea de jos a ecranului sau butonul si completati ecranul Informatii, in care alegeti cadru legal FARA COMANDA.
Introduceti datele referitoare la documentul furnizorului in subsectiunea Furnizor si cheltuielile de aprovizionare in subsectiunea Transport.
Apasati butonul pentru salvarea inregistrarii sau butonul pentru renuntare.
4. Introduceti cate o inregistrare pentru fiecare numar de inventar si cont imobilizare apasand butonul din sectiunea Specificatie sau apelati butonul Import/Export - Import pentru incarcarea tranzactiilor de RECEPTIE sau MODERNIZARE dintr-un fisier Excel.
Completati informatiile obligatorii din sectiunile Identificare si Amortizare/Contabilitate.
Daca factura furnizor se refera la un numar de inventar nou selectati Tip intrare Receptie.
Daca factura furnizor se refera la un numar de inventar existent selectati Tip intrare Modernizare.
Informatiile optionale pot fi completate in sectiunile Suplimentare si Alternative.
5. Apasati butonul pentru salvarea inregistrarii pentru fiecare numar de inventar si cont imobilizare sau butonul pentru renuntare.
6. Verificati informatiile introduse si alegeti butonul Validare pentru actualizarea datelor in domeniile implicate (Imobilizari, Furnizori, Cumparari) si generarea propunerii de contare.
7. Listati documentul Nota de receptie si constatare diferente sau Proces verbal receptie, apeland butonul Raport intrari de la furnizori din partea de sus a ecranului tranzactiei. Se listeaza individual fiecare NIR.
Verificati / completati campurile Gestionar, Comisie receptie, Numar exemplare. Numele gestionarilor si numele tuturor membrilor comisiilor de receptie se propun conform definitiilor gestiunilor din detalierea documentului. Numele gestionarului si ale membrilor comisiei de receptie propuse pot fi modificate si apoi sunt listate in raport.
Bifati «Afisare Valoare imobilizare» in cazul in care in locul coloanelor «Valoare furnizor» , «TVA» si «Valoare totala» doriti o singura coloana «Valoare imobilizare» (valoarea intrata in contul de imobilizare).
Bifati «Titlu PV Receptie» daca doriti ca titlul raportului sa fie Proces verbal receptie si NU Nota de receptie si constatare diferente.
Apelati butonul pentru a iesi din ecranul Imobilizari si a reveni in arborele de functii al aplicatiei.
9. Apelati functia Financial -> Contabilitate Financiara -> Tranzactii si Rapoarte -> Registre de contabilitate si selectati registrul pe care s-a inregistrat documentul (registrul implicit IMO sau cel din setarea CODREG_IMO)
10. Selectati tranzactia si apoi apelati butonul pentru contarea tranzactiei.
Nota contabila generata in cazul Include TVA in cost achizitie = NU are forma:
% |
= |
Cont furnizor din antet document |
Valoare furnizor |
Cont imobilizare atasat fiecarui numar de inventar |
Valoare imobilizare |
||
Cont TVA din variabila CTTVADEDIM |
Valoare TVA |
Nota contabila generata in cazul Include TVA in cost achizitie = DA are forma:
Cont imobilizare atasat fiecarui numar de inventar |
= |
Cont furnizor din antet document |
Valoare furnizor = Valoare imobilizare + Valoare TVA |
In cazul Include TVA in cost achizitie = DA, iar codul de TVA din detalierea tranzactiei are si bifa «Tranz. cont», se genereaza si formula:
Cont TVA atasat fiecarui numar de inventar |
= |
Cont furnizor din antet document |
Suma TVA = 0, iar in Jurnalul de Cumparari baza TVA = valoarea din factura furnizor, Total factura = valoarea din factura furnizor + TVA |
11. Propunerea de contare generata in urma operatiei de validare, poate fi refacuta automat de sistem astfel: se sterg din registrul contabil inregistrarile initiale generate pentru tranzactia respectiva, dupa care, pe functia Financial -> Contabilitate Imobilizari -> Tranzactii -> Intrari - Cumparari se apeleaza din nou butonul Validare prin care se pot modifica informatii din antetul documentului si se genereaza o noua propunere de contare.
Rezultat¶
In urma actiunii de Validare tranzactia actualizeaza domeniile Imobilizari, Furnizori, Cumparari
Valoarea imobilizarii intrate (prin receptie / modernizare) va intra in calculul amortizarii din luna urmatoare intrarii.
Atentie¶
La intrarea pe tipul de document Cumprarari utilizatorul poate vedea toate tranzactiile disponibile in functie de drepturile sale de acces pe Business Unit-uri. Pentru filtrarea anumitor tranzactii sau sortarea acestora se apeleaza butonul Setari din coltul dreapta sus al ecranelor de tranzactii
O tranzactie validata nu poate fi anulata decat printr-o alta tranzactie de Stornare introdusa pe acelasi tip de document Cumparari
In urma stornarii unei tranzactii de RECEPTIE, starea numarului de inventar devine ANULAT, iar numarul de inventar nu mai poate fi folosit in alte tranzactii.
Stornarea unei tranzactii de MODERNIZARE se poate realiza numai la cea mai mare perioada (an + luna fiscala) la care este dat calcul de amortizare pentru numarul de inventar respectiv sau are introduse alte tranzactii.
Revalidarea unei tranzactii NU reface informatiile din domeniul Imobilizari, ci numai pe cele din registrul de contabilitate - nota contabila cu domeniile implicate - Furnizori si Cumparari
Valorile alternative ale imobilizarii nu influenteaza nicio nota contabila inregistrata in contabilitate.