Procesare Tranzactii¶
Scop¶
Introducerea tranzactiilor in modulul Imobilizari presupune parcurgerea unor etape impreuna cu o serie de configurari ce trebuie efectuate la implementare sau pe parcursul utilizarii aplicatiei.
Prerechizite¶
Pentru procesarea tranzactiilor numai in domeniul Imobilizari (evidenta analitica) fara reflectare in balanta conturilor (fara contare) sunt suficiente drepturile de acces pe functia Contabilitate Imobilizari
Pentru contarea tranzactiilor sunt necesare si drepturi de acces pe functia Financial -> Contabilitate Financiara -> Tranzactii si Rapoarte -> Registre de contabilitate pe registrul implicit IMO (sau pe registrul definit de setarea CODREG_IMO) si pe registrul AMO.
Procedura¶
1. In functie de perioada selectata din arborele de functii se vor propune datele documentelor si datele efective (datele inregistrarii in contabilitate) ale tranzactiilor introduse. Pentru ca propunerea acestor date sa fie cat mai aproape de perioada dorita apelati butonul din meniul general al aplicatiei.
Introduceti documentele.
In raport cu fenomenul pe care il reprezinta, operatiunile de introducere a datelor sunt grupate in: Intrari, Iesiri, Transferuri, Reevaluare, Amortizare
2.1 Alegeti:
Financial -> Contabilitate Imobilizari -> Operational -> Intrari
Financial -> Contabilitate Imobilizari -> Operational -> Iesiri
Financial -> Contabilitate Imobilizari -> Operational -> Transferuri
Financial -> Contabilitate Imobilizari -> Reevaluare -> Reevaluare
Financial -> Contabilitate Imobilizari -> Amortizare -> Rectificare amortizare
2.2. Selectati tipul de document in concordanta cu tipul tranzactiei (Intrari, Iesiri, Transferuri, Reevaluare, Corectie Amortizare)
2.3. Introduceti datele din antetul documentului - sectiunea Informatii. Data efectiva a unei tranzactii determina perioada fiscala pe care se inregistreaza documentul in contabilitate. Data documentului poate fi mai mica sau egala cu data efectiva. Consultati documentatia pentru fiecare tip de document
2.4. Introduceti datele din detaliere document - sectiunea Specificatie. Consultati documentatia pentru fiecare tip de document.
3. Verificati datele introduse: inainte de a fi validat si contat un document este recomandat ca acesta sa fie verificat.
4. Validati documentele ceea din punct de vedere tehnico-operativ presupune trecerea datelor caracteristice evidentei analitice in domeniul imobilizari si generarea unei propuneri de contare a documentului respectiv. Aplicatia considera documentul validat numai daca toate datele respecta corelatiile logice cerute de aplicatie. Din momentul in care documentul este validat nu mai pot fi operate modificari asupra lui.
Operatiunea de validare se realizeaza cu ajutorul butonului din coltul dreapta jos al ecranului si se aplica numai asupra documentului selectat. Butonul NU este activ pentru tranzactiile cu stare = CONTATA
5. Selectati registrul de contabilitate IMO (sau cel definit de setarea CODREG_IMO) pe functia Financial -> Contabilitate Financiara -> Tranzactii si Rapoarte -> Registre de contabilitate
6. Contati tranzactiile: Dupa validare, aplicatia genereaza o propunere de contare pe baza unor setari si a conturilor din detalierea documentelor. Propunerea de contare poate fi modificata, daca este necesar, pe registrul de contabilitate unde a fost generata tranzactia respectiva, la nivel de tranzactie, cu respectarea valorilor de pe conturile de imobilizare. Contarea din registrul de contabilitate atasat functiei se poate face pentru intreg registrul sau pentru fiecare tranzactie in parte.
Dupa contarea tranzactiei se considera ca prelucrarea documentului s-a incheiat si a fost preluat de sistem sub toate aspectele sale pe care le genereaza: imobilizari, clienti, furnizori, costuri, venituri, analitice dinamice, trezorerie, cumparari, vanzari, etc.
7. Refacerea propunerii de contare - Pentru orice tranzactie, propunerea de contare generata in urma operatiei de validare, poate fi refacuta automat de sistem astfel:
se storneaza si sterge tranzactia din registrul de contabilitate
se revine pe tranzactie prin functia Contabilitate imobilizari pe tipul de document respectiv (recomandabil) sau prin selectia Tranzactii necontate in perioada (document)
se selecteaza butonul
Daca raspundeti Da la intrebarea „Doriti refacerea propunerii de contare?” atunci este posibila modificarea unor date numai in antetele documentelor - sectiunea Informatii (nu si in detaliere - sectiunea Specificatie) si vor fi generate inregistrarile contabile corespunzatoare.
8. Stornarea - In cazul introducerii unor inregistrari eronate, pentru care au fost parcurse toate fazele de prelucrare a unui document (validare, contare) sistemul permite introducerea unor documente de stornare, dar pe acelasi tip de document pe care a fost introdus documentul eronat.
Atentie¶
La intrarea pe functionalitatile de tranzactii imobilizari, utilizatorul poate vedea toate tranzactiile disponibile in functie de drepturile sale de acces pe Business Unit-uri. Pentru filtrarea anumitor tranzactii sau sortarea acestora se apeleaza butonul Setari din coltul dreapta sus al ecranelor de tranzactii
In cazul documentelor validate nu mai pot fi operate modificari asupra lor.
Anularea unei tranzactii de Intrare sau Iesire se poate realiza prin tranzactii de Stornare. Anularea unei tranzactii de transfer se poate realiza prin transferul invers. Anularea unei tranzactii de corectie amortizare se poate realiza printr-o alta tranzactie de corectie amortizare cu semn schimbat.
NU exista tranzactie de stornare a unei reevaluari.
Revalidarea unei tranzactii NU reface informatiile din domeniul Imobilizari, ci numai pe cele din registrul de contabilitate - nota contabila cu domeniile implicate