Gestiuni

Functiunea Gestiuni se foloseste pentru declararea gestiunilor, pentru articole produse sau aprovizionate si a responsabililor pentru mijloace fixe, obiecte de inventar in folosinta. Gestiunea este privita ca o responsabilitate asupra patrimoniului pe care il stocheaza si poate fi diferita de spatiul fizic unde se afla. Un depozit fizic poate avea mai multe gestiuni sau gestiunea poate cuprinde mai multe depozite. Din necesitati de informare si integritate a patrimoniului o gestiune poate fi un amplasament de productie, un magazin sau o persoana.

Se apeleaza functia:

Logistics (LO) → Definitii (LO–MD) → Definitii Generale (LO–MD–GD) → Gestiuni

Din punct de vedere al prelucrarilor trebuie definite urmatoarele tipuri de gestiuni pentru Modulul de Productie:

  • P – Principala: o magazie pentru depozitarea produselor finite sau a articolelor aprovizionate. Responsabilitatea evidentei fizice revine unui gestionar. Articolele sunt planificate si alocate pentru productie.

  • SSecundara: o magazie sau un magazin pentru depozitarea tranzitorie a articolelor in vederea desfacerii acestora. Articolele nu sunt afectate de planificarea productiei.

  • MMagazin: un magazin unde se inregistreaza articolele inainte de vanzare. Se foloseste, in special la vanzarea la pret cu amanuntul.

  • LDocumente cu regim special: o gestiune care se foloseste pentru intrarea – iesirea articolelor prin documentele cu regim special;

  • VCustodii clienti: o gestiune unde se tin articolele lasate de clienti in custodie;

  • CCustodii furnizori: o gestiune unde se tin articolele primite in custodie de la furnizori;

  • TTerti: o gestiune care tine evidenta articolelor aflate la terti;

  • FFlux: o gestiune intermediara. Este folosita doar pentru trecerea prin aceasta gestiune a articolelor, aceasta ramanand intotdeauna cu stoc = 0.

  • OObiecte inventar in folosinta: o responsabilitate pentru evidenta obiectelor de inventar in folosinta si a echipamentelor de protectie. Poate fi o persoana (maistru, sef de sectie) sau o sectie, atelier, compartiment de lucru sau productie. Acest lucru permite gruparea persoanelor care detin astfel de articole in folosinta dupa un criteriu comun pentru o regasire mai rapida a informatiei. In cadrul acestei gestiuni evidenta se face pe fiecare persoana detinatoare de astfel de articole.

  • EEchipament de lucru: o responsabilitate pentru evidenta acordarii de echipament de lucru, cu toate ca acest echipament apartine persoanei careia i–a fost acordat. In cadrul acestei gestiuni evidenta se face pe fiecare persoana careia i–a fost acordat echipamentul de lucru.

  • HEchipament de protectie: o responsabilitate pentru evidenta acordarii de echipament de protectie, cu toate ca acest echipament apartine persoanei careia i–a fost acordat. In cadrul acestei gestiuni evidenta se face pe fiecare persoana careia i–a fost acordat echipamentul de protectie.

Actualizarea unei gestiuni se realizeaza astfel:

  • Gestiune: se completeaza codul gestiunii;

  • Cod Consolidare: codul gestiunii in care va fi transformat codul curent la consolidarea datelor firmei curente in firma mama. Se completeaza numai pentru firmele a caror activitate se preia intr–o firma conducatoare (cazul firmelor de tipul holdingurilor sau subordonate unui nivel superior, a caror activitate se consolideaza la nivelul firmei mame).

  • Den. Gestiune: camp pentru definirea gestiunii;

  • Business Unit: se completeaza Business Unit–ul de care apartine gestiunea;

  • Tip: tipul gestiunii in functie de care se realizeaza prelucrarea sau evidenta articolului gestionabil – P,S,M,L,O,E,T,C,F,I,H,A,D,R. Sistemul permite tipul gestiunii numai in situatia in care nu au fost efectuate tranzactii pentru stocuri sau pentru imobilizari in care intervine gestiunea al carei tip doriti sa il modificati.

  • Accepta Stoc Negativ: se bifeaza daca gestiunea accepta stoc negativ (se poate face descarcare de gestiune chiar daca nu exista stoc pentru articolul selectat);

  • Accepta Vanzare cu amanuntul (Retail): se bifeaza daca se doreste ca gestiunea sa accepte vanzare cu amanuntul;

  • Locata: poate lua una din valorile:

    • DA – gestiunea respectiva este locata;

    • NU – gestiunea respectiva nu este locata;

  • Nivel 1: se utilizeaza pentru gestiunile care au valoarea DA in campul LOCATA;

  • Nivel 2: se utilizeaza pentru gestiunile care au valoarea DA in campul LOCATA;

  • Nivel 3: se utilizeaza pentru gestiunile care au valoarea DA in campul LOCATA;

  • Nivel 4: se utilizeaza pentru gestiunile care au valoarea DA in campul LOCATA;

  • Adresa: se completeaza adresa de livrare. Campul este afisat la listarea transferului intre gestiuni ca aviz de insotire a marfii si reprezinta adresa gestiunii primitoare.

  • Responsabil: se completeaza responsabilul pentru gestiunea respectiva (gestionar). Pe acest camp este disponibil help–ul pe Personal care este activat prin apasarea tastei <F1>.

  • Site: codul site–ului de care apartine gestiunea respectiva;

  • Zona: codul zonei de cheltuiala/centrului de profit unde se colecteaza venitul si cheltuiala in cazul realizarii prin vanzare a unui articol din gestiune. Pe acest camp este disponibil help–ul pe Zone care se activeaza prin apasarea tastei <F1>.

  • Purtator: codul purtatorului de cost pe care se colecteaza venitul si cheltuiala in cazul vanzarii unui articol din gestiune. Acest cod apartine zonei de cheltuiala anterior introduse. Pe acest camp este disponibil help–ul pe Purtatori care este activat prin apasarea tastei <F1>.

  • Stare: poate lua una din valorile:

    • ACTIV – gestiunea respectiva poate fi inclus in tranzactii, daca data tranzactiei este in perioada de activitate;

    • BLOCAT – gestiunea nu mai poate fi folosita in tranzactii curente, dar informatiile despre ea se pastreaza in baza pentru obtinerea rapoartelor pentru perioadele precedente.

  • Data inceput – Data sfarsit: campuri care limiteaza utilizarea gestiunii respective in tranzactii numai in intervalul declarat de cele doua date.

Personal Receptii se utilizeaza pentru actualizarea comisiei de receptie aferenta gestiunii. Nu este obligatoriu de completat.

Marcile declarate in personalul de receptie al gestiunii sunt propuse ca membrii ai comisiei de receptie la inregistrarea receptiilor cantitative si de servicii.

Observatie: Pentru activitatea de productie este necesar sa se defineasca o gestiune de materii prime de tip P si cel putin o gestiune de tip M (magazin) pentru activitatea de vanzare. Pentru activitatea de vanzare se poate defini si o gestiune de tip P bifandu–se Accepta Vanzare cu amanuntul (Retail).