Arhitectura de Business
Scop
Arhitectura Business permite structurarea si clasificarea centralizata a portofoliului de articole, servicii, retete si operatii tehnologice, utilizate in procesele comerciale, logistice si de productie.
Accesati Logistics -> Definitii Logistica -> Arhitectura Business.
Functia este structurata pe tab-uri distincte pentru:
Arhitectura Business
Tab-ul Arhitectura Business ofera o imagine de ansamblu a tuturor articolelor sau serviciilor disponibile in aplicatie, organizata intr-o structura arborescenta pe 3 niveluri:
Linii de Business/Sublinii de Business ce au fost definite cu optiunea Ultim = DA;
Grupe;
Subgrupe.
Modul de vizualizare este dependent de navigare:
in partea stanga a ferestrei, selectati un anumit nivel din ierarhia arborescenta (linie/sublinie, grupa, subgrupa);
in partea dreapta a ferestrei, aplicatia va afisa articolele aferente nivelului selectat.
Aceasta functionalitate faciliteaza identificarea si vizualizarea articolelor pe baza incadrarii lor in structura ierarhica a companiei.
Linii de Business
In contextul EMSYS, Linia de Business este nivelul care grupeaza articolele sau serviciile in functie de domeniul lor general de activitate.
Tab-ul Linii de Business al functiei Logistics -> Definitii Logistica -> Arhitectura Business ofera o imagine arborescenta a liniilor de business organizate pe niveluri.
Pentru a defini o noua linie de business, parcurgeti urmatorii pasi:
1. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul Adaug (
) si completati urmatoarele campuri:
Lob Superior - camp ce defineste structura arborescenta. Necompletarea acestuia presupune crearea unei noi linii de business independente, nesubordonata alteia existente.
Denumire;
Den. scurta - denumirea scurta a liniei de business;
Nivel Acces - ???
Ultim
DA - pentru structura simpla, fara ierarhizare suplimentara pe sublinii de business subordonate;
NU - daca se doreste dezvoltarea ierarhica a liniilor de business pe mai multe niveluri de sublinii.
Data Inceput, Data Sfarsit - perioada de activitate a liniei de business;
Manager - alegeti, din lista de valori, utilizatorul responsabil pentru linia de business.
2. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul Ok (
), pentru salvarea inregistrarii.
Notă
Doar unei linii de business definite cu optiunea Ultim = DA i se pot asocia subgrupe de articole.
Dupa definirea grupelor si subgrupelor se poate efectua asocierea lor pe linia de business, astfel:
1. Va pozitionati pe linia de business careia doriti sa-i asociati subgrupa de articole;
2. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul +Subgrupa;
3. Bifati, din partea dreapta a ferestrei, subgrupele ce se doresc a fi asociate liniei de business;
4. Apasati, din partea stanga sus a ferestrei, bifa verde, din dreptul butonul +Subgrupa.
Grupe, Subgrupe
Sistemul asigura evidenta articolelor si serviciilor receptionate si comercializate prin gruparea acestora pe grupe si subgrupe. Astfel, se pot obtine Analize ale Vanzarilor la nivel de obiect, esentiale pentru deciziile manageriale, precum si pentru generarea altor rapoarte pe aceleasi niveluri de clasificare. La crearea grupelor si subgrupelor trebuie avute in vedere si nevoile de raportare catre anumite institutii, cum ar fi raportarea in cazul institutiilor publice a materialelor consumabile pe categorii de: materiale sanitare, dezinfectanti, materiale de curatenie etc.
Tab-ul Grupe, Subgrupe al functiei Logistics -> Definitii Logistica -> Arhitectura Business ofera o imagine structurata pe 2 niveluri a grupelor si subgrupelor de articole si servicii, cu posibilitatea vizualizarii si asocierii de caracteristici la nivelul subgrupelor.
Grupe
Pentru a defini o noua grupa parcurgeti urmatorii pasi:
1. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul +Grupa si completati urmatoarele campuri:
Grupa - codul grupei si denumirea acesteia;
Data Inceput, Data Sfarsit - perioada de activitate a grupei.
2. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul Ok (
), pentru salvarea inregistrarii.
Campul Procent Adaos ofera posibilitatea completarii la nivel de grupa a unui procent de adaos, in cazul marfurilor, in functie de care se propune pretul de vanzare a tuturor articolelor/serviciilor din grupa respectiva.
Subgrupe
Pentru a defini o noua subgrupa parcurgeti urmatorii pasi:
1. Va pozitionati pe grupa din cadrul careia doriti sa faca parte noua subgrupa;
2. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul +Subgrupa si completati urmatoarele campuri:
Subgrupa - codul subgrupei si denumirea acesteia;
Data Inceput, Data Sfarsit - perioada de activitate a subgrupei.
3. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul Ok (
), pentru salvarea inregistrarii.
Alte campuri ce pot fi actualizate pentru o subgrupa sunt:
POS - bifati daca se doreste afisarea articolelor/serviciilor din subgrupa respectiva in aplicatia de tip Front Office EMSYS-POS;
Ordine POS - completati pozitia numerica (ordinea) dorita pentru afisarea subgrupelor in EMSYS-POS;
Vnz. Online - bifati daca se doreste folosirea articolelor/serviciilor din subgrupa respectiva in integrarea cu platforma externa de vanzari online;
Linie de Business - afiseaza linia de business in urma asocierii subgrupei pe aceasta;
Procent Adaos - completati in cazul in care se doreste propunerea pretului de vanzare in functie de un procent de adaos la nivel de subgrupa;
Zona, Purtator - completati in cazul in care se doreste propunerea in tranzactiile articolelor/serviciilor din subgrupa respectiva a obiectului de cost/venit.
Notă
Unei subgrupe i se pot asocia caracteristici pentru o gestionare si o evidenta mai detaliata a articolelor.
Dupa definirea caracteristicilor se poate efectua asocierea lor pe subgrupe, astfel:
1. Va pozitionati pe subgrupa careia doriti sa-i asociati o caracteristica;
2. In partea dreapta jos a ferestrei bifati caracteristica ce se doreste a fi asociata;
3. Apasati butonul Asociere Selectii (
).
Dupa asociere, caracteristica este mutata automat in sectiunea Caracteristici, in partea drepta sus a ferestrei.
Ordonarea caracteristicilor se efectueaza utilizand sagetile disponibile in bara de actiuni a ferestrei Caracteristici.
Articole
Articolele reprezinta principalul instrument in utilizarea modulului Logistics. Totalitatea articolelor creaza un nomenclator al articolelor gestionabile (materii prime, materiale auxiliare, combustibili, piese de schimb, obiecte de inventar, produse finite, semifabricate, produse reziduale, ambalaje, marfuri, etc.). Definirea fiecarui articol prin date specifice permite identificarea si clasificarea acestora dupa diverse criterii, incluzand date tehnice, natura articolului si constante comerciale. In plus, aceste date ofera informatii pentru completarea corespunzatoare a documentelor si rapoartelor.
Nomenclatorul de articole poate fi vizualizat si actualizat in functia Logistics -> Definitii Logistica -> Arhitectura Business, pe tab-ul Articole.
Atenționare
Implicit, sunt afisate articolele aferente liniei de business pe care utilizatorul este pozitionat, iar pentru afisarea tuturor articolelor apasati butonul Toate inregistrarile (
).
Tab-ul Articole este structurat pe mai multe subtab-uri, astfel:
Browse - afiseaza articolele, in functie de selectie, cu informatiile de baza a acestora;
Editor - ecranul de editare al articolului accesat anterior pe subtab-ul Browse;
Coduri Externe - permite maparea articolelor din nomenclatorul intern cu nomenclatoarele externe, de la parteneri, prin completarea la nivel de articol a campurilor: Cod Extern, Denumire, Tip Partener, Cod Partener etc.;
Coduri CPV - utilizat pentru configurarea la nivel de articol al codurilor CPV din cadrul versiunilor CPV, definite in Logistics -> Definitii Logistica -> Nomenclator CPV. La selectie sunt afisate doar versiunile si codurile CPV active.
Caracteristici - ofera imaginea caracteristicilor atasate, la nivel de articol, in functie de grupa si subgrupa din care face parte acesta;
Reteta;
Operatii.
Definirea unui nou articol poate fi realizata in doua moduri:
prin copiere de pe alt articol existent ce are caracteristici similare;
Definirea unui articol prin copiere de pe altul existent se realizeaza astfel:
1. In functia Logistics -> Definitii Logistica -> Arhitectura Business accesati tab-ul Articole, subtab-ul Browse si apasati butonul Toate inregistrarile (
);
2. Identificati articolul ce doriti sa-l utilizati ca model pentru nou articol;
3. Accesati tab-ul Editor, find pozitionati pe articolul model;
4. Apasati, din coltul dreapta sus al ferestrei, butonul Copiez (
) si modificati campurile necesare, cum ar fi:
Cod - cod unic de identificare al articolului;
Denumire scurta - denumirea prescurtata;
Denumire;
UM - alegeti, accesand tasta F1 sau sageata din camp, codul unitatii de masura ce se doreste a fi utilizata pentru evidenta articolului in stoc.
5. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul Ok (
), pentru salvarea inregistrarii.
Definirea unui articol prin adaugare se realizeaza astfel:
1. In functia Logistics -> Definitii Logistica -> Arhitectura Business accesati tab-ul Articole, subtab-ul Browse si apasati butonul Toate inregistrarile (
);
2. Fiind pozitionat pe un articol accesati tab-ul Editor;
4. Apasati, din coltul dreapta sus al ferestrei, butonul Adaug (
) si completati campurile necesare, cum ar fi:
In sectiunea Definire
Cod - cod unic de identificare al articolului;
Denumire scurta - denumirea prescurtata;
Denumire;
Tip - atribut ce se asociaza fiecarui articol in raport cu procesul in care va fi utilizat, astfel:
APROV. - pentru articolele cumparate (aprovizionate);
FABRICAT - pentru articolele fabricate;
REZIDUAL - ???;
FICTIV - folosit pentru gruparea articolelor in concurenta;
FAMILY - folosit in planificarea pe termen lung, planul stabilindu-se mai intai pentru familii de produse finite;
ARTICOL DE DEVIZ - ???;
DRS - ???.
UM - alegeti, accesand tasta F1 sau sageata din camp, codul unitatii de masura ce se doreste a fi utilizata pentru evidenta articolului in stoc;
Grupa - alegeti codul grupei din care va face parte articolul;
Subgrupa - alegeti codul subgrupei din care va face parte articolul;
In sectiunea Conducere stocuri
i Obiect gestionabil - alegeti codul obiectului gestionabil de care va apartine articolul;
Cont stoc - alegeti contul contabil in care vor fi inregistrate tranzactiile articolului. Acesta trebuie sa aiba atributele Detaliu = Detaliu si Domeniu = ST (Stocuri).
TVA vanzare - alegeti codul de TVA ce se doreste a fi propus in fluxurile de vanzare.
5. Apasati, din partea de sus a ferestrei, butonul Ok (
), pentru salvarea inregistrarii.
Alte campuri ce pot fi actualizate pentru un articol sunt:
Configurat - DA/NU, ???;
Tip cod de bare - utilizat in cazul articolelor gestionate prin coduri de bare;
Cod de bare - completati codul de bare aferent articolului. In cazul tipului de cod EAN13, puteti genera codul de bare accesand butonul Gen;
Cod de bare alternativ - completati, daca este necesar, codul de bare alternativ utilizat pentru identificarea articolului;
UM Volum - alegeti unitatea de masura in care se masoara volumul articolului;
Volum - completati volumul ocupat de o unitate de masura a articolului;
Se gestioneaza concentratie - aplicabil in cazul articolelor pentru care se gestioneaza concentratia, de exemplu in industria laptelui.
FIXA - alegeti pentru articole cu concentratie fixa si completati valoarea acesteia in campul Concentratie pentru propunerea automata in tranzactii;
VARIABILA - alegeti pentru articole cu concentratie variabila. Valoarea acesteia se va completa direct in tranzactii.
UM Concentratie - unitatea de masura a concentratiei;
Concentratie - activ doar pentru optiunea Se gestioneaza concentratie = FIXA. Completati valoarea concentratiei ce se doreste a fi propusa in tranzactiile articolului.
Se gestioneaza densitate - aplicabil in cazul articolelor pentru care se gestioneaza densitatea, de exemplu in industria laptelui.
FIXA - alegeti pentru articole cu densitate fixa si completati valoarea acesteia in campul Densitate pentru propunerea automata in tranzactii;
VARIABILA - alegeti pentru articole cu densitate variabila. Valoarea acesteia se va completa direct in tranzactii.
UM Densitate - unitatea de masura a densitatii;
Densitate - activ doar pentru optiunea Se gestioneaza densitate = FIXA. Completati valoarea densitatii ce se doreste a fi propusa in tranzactiile articolului.
Greutate bruta - completati greutatea bruta pentru o unitate de masura a articolului;
Greutate neta - completati greutatea neta pentru o unitate de masura a articolului;
Greutate ambalaj - completati greutatea ambalajului pentru o unitate de masura a articolului;
Exigibil la cumparare - ???
Exigibil la vanzare - ???
Cod tehnologic - completati codul unei fise tehnologice alternative, daca acesta este diferit de codul articolului;
Descarcare consum material - ???
Obiect inventar - alegeti DA in cazul in care se doreste ca articolul sa fie tratat ca obiect de inventar;
Sistem de garantie retur - alegeti DA in cazul in care articolul participa la sistemul de garantie retur;
Cod Serviciu SGR - activ doar pentru Sistem de garantie retur = DA. Alegeti, o valoare existenta in Logistics -> Definitii Logistica -> Arhitectura Business, tab Servicii, codul de serviciu care reprezinta garantia pentru retur.
Servicii
Servicii – prestatii inregistrate si urmarite similar cu articolele.
Retete
Retete – structura compozitionala a produselor (BOM).
Operatii
Operatii – activitati asociate procesului de productie sau prestare servicii.
Caracteristici
La nivelul unei subgrupe de articole pot fi definite caracteristici pentru o gestionare si o evidenta mai detaliata a articolelor. Caracteristicile sunt organizate pe grupe, pot fi de mai multe tipuri (Text, Numeric, Data), fixe sau variabile, cu sau fara liste de valori, incluse intr-un interval stabilit si cu sau fara implicatii in stoc.
Caracteristici – atribute suplimentare (ex: culoare, dimensiune, material) pentru detalierea articolelor si serviciilor.
) si completati urmatoarele campuri:
), pentru salvarea inregistrarii.
).
) si modificati campurile necesare, cum ar fi: