Declaratia 112
Scop
Declaratia 112 este formularul unic utilizat pentru raportarea lunara a obligatiilor de plata aferente contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate. Este reglementata de legislatia fiscala in vigoare si reprezinta un document esential in procesul de conformare fiscala pentru angajatori.
Functionalitatea permite generarea si gestionarea declaratiei D112, necesara pentru raportarea contributiilor sociale si a altor obligatii aferente salariatilor, conform legislatiei in vigoare.
Prerechizite
Completarea corecta a informatiilor in dosarul de personal.
Calculul final al salariilor efectuat.
Verificarea datelor privind contributiile si retinerile.
Inregistrarea corecta a datelor privind asiguratii.
Procedura
Generare Declaratia 112
1. Selectati luna salariala pentru care se genereaza declaratia D112.
2. Accesati: Human Resources & Payroll -> Revisal si Declaratii -> Declaratia 112.
3. Apasati butonul Generare Declaratia Unica.
4. Completati campurile necesare:
Selectati Firma sau Filiala, utilizand codul fiscal.
Completati numele, prenumele si functia persoanei care semneaza declaratia.
5. Apasati Generare pentru finalizarea procesului.
6. Fisierul rezultat de forma du_CUI_Anul_Luna.xml se salveaza pe statia de lucru.
7. Fisierul XML se valideaza cu aplicatia DUKIntegrator.jar.
Atenționare
In cazul in care apar erori la validare, acestea se regasesc in acelasi folder cu fisierul XML. Se corecteaza erorile si se reia generarea declaratiei.
Vizualizare si Actualizare Declaratia 112
Dupa generare, declaratia D112 este afisata in lista.
1. Selectati declaratia pentru vizualizare si actualizare.
2. Sunt disponibile urmatoarele sectiuni principale:
Angajator - date de identificare ale firmei, informatii privind codul fiscal, adrese, cod CAEN, casa de asigurari, indicatori privind contributiile datorate;
Asigurati - lista salariatilor inclusi in declaratie, cu informatii privind contractul, functia, salariul de baza, tipul asiguratului si contributiile individuale.
3. Exemple de modificari:
Corectarea adresei sediului social sau a adresei fiscale;
Actualizarea codului CAEN sau a casei de asigurari;
Modificarea incadrarii unui salariat;
Actualizarea valorilor pentru contributii sau deduceri in caz de erori.
Important
Modificarile efectuate in aceste sectiuni trebuie sa fie in conformitate cu legislatia in vigoare si cu datele din documentele justificative ale angajatorului.
Vezi și
Pentru explicatii oficiale privind structura declaratiei D112 (sectiunile Angajator, Asigurati si campurile aferente), schema XSD si validarile tehnice, consultati pagina ANAF dedicata: Declaratia 112 -> Anexa Validarii
Informatii Asigurat
Datele privind statutul de asigurat al persoanei pot fi vizualizate si, daca este cazul, completate prin accesarea declaratiei generate, sectiunea Asigurati, selectand salariatul dorit si apasand butonul Modificare.
Campurile relevante sunt evidentiate astfel:
dataAng - Data intrarii in categoria de asigurat
dataSf - Data iesirii din categoria de asigurat
Vezi și
Pentru detalii privind completarea acestor informatii din pagina de profil a salariatului, consultati: Informatii Asigurat
Declaratia 112 - Sesiune Diferente
O sesiune de diferente se utilizeaza atunci cand este necesara corectarea unor informatii referitoare la un salariat pentru o luna deja raportata printr-o declaratie D112.
Este necesar ca pentru luna respectiva sa existe deja o declaratie initiala transmisa, iar corectiile salariale sa fie operate in sistem (Diferente Salarii).
1. Deschideti o sesiune de diferente pentru luna in care trebuie facuta corectia.
2. Efectuati modificarile necesare asupra datelor salariatului.
3. Generati din nou declaratia D112 pentru perioada respectiva.
Noua declaratie va fi generata cu Numar plata = 0 (Date actuale).
Declaratia initiala va fi automat marcata cu Numar plata = 1 (Date deja raportate).
4. Selectati declaratia generata si apasati butonul Modific, pentru editarea datelor declaratiei.
5. In campul Declaratie, modificati valoarea din Declaratie Initiala in Declaratie Rectificativa.
6. In campul Tip rectificativa, schimbati din 0 - Declaratie Initiala in 1 - Declaratie Rectificativa.
7. Apasati butonul Salveaza (
).
Important
Asigurati-va ca modificarile efectuate respecta legislatia in vigoare si sunt justificate prin documente.
Redirectionare cota impozit profit
Pentru importul sumelor reprezentand redirectionarea cotei de 2% din impozitul pe salarii catre sindicat:
1. Selectati declaratia generata.
2. Accesati sectiunea Asigurati.
3. Utilizati butonul Import/Export din sectiunea E4.
4. Completati fisierul exportat conform modelului disponibil.
5. Realizati importul completat pentru actualizarea informatiilor.
Rapoarte
Rapoartele aferente declaratiei D112 pot fi accesate din meniul de Rapoarte disponibil la nivelul aplicatiei.