Glosar de Termeni - Managementul Proiectelor
- Activitate in Proiect
Project Activity (Activitate in Proiect, pe scurt Activitate):
Task in Proiect, cu ascendent (parinte), care nu permite task-uri descendente.
Important
O Activitate in Proiect mai este denumita si Task „frunza”.
Livrabilele care nu se mai pot descompune, alaturi de operatiunile si resursele necesare aferente, se ataseaza exclusiv task-urilor „frunza” din Proiect (Activitatilor), si nu task-urilor intermediare.
Pentru informatii suplimentare, vezi si termenii WBS si Task.
- Categorii de Resurse
In contextul actiunilor specifice Managementului Proiectelor, se disting Resursele, ca principal mijloc de realizare a obiectivelor unui proiect.
In functie de anumite caracteristici, o resursa se poate incadra in una din Categoriile:
Materiale
Servicii
Resurse Umane - Operatii
Categorii de Utilaje
Categorii de Transport.
- Competitie Proiecte
Initiativa externa organizatiei, lansata de o entitate autorizata, in care participantii (persoane, echipe, organizatii) isi dezvolta si isi prezinta proiectele, in conditii de eligibilitate si echitate.
Important
In practica, pentru o gestionare eficienta a Competitiilor de Proiecte, organizatiile procedeaza in principiu astfel:
selecteaza din multitudinea de oferte doar Competitiile care prezinta interes sau importanta strategica
isi organizeaza selectia de Competitii utilizand structuri ierarhice cu numar variabil de ramuri si niveluri (arbori oarecare).
Intr-un arbore de Competitii Proiecte pot exista urmatoarele tipuri de noduri:
Tip Competitii Proiecte = nodul „radacina”, categoria de baza
Program Competitii Proiecte = nod „intermediar”, organizeaza si grupeaza Competitiile propriu-zise, direct sau prin intermediul unor Programe subordonate (sub-Programe), creand o structura ierarhica flexibila
Competitie Proiecte = nod „frunza”, unitatea finala de desfasurare a Competitiei, conform definitiei de mai sus.
Pentru informatii suplimentare, vezi si functia Competitii Proiecte.
- CSR
Corporate Social Responsibility (Responsabilitatea Sociala a Corporatiilor):
Concept care se refera la o posibila datorie pe care companiile ar avea-o, ca actori sociali, fata de toate partile implicate in desfasurarea activitatii lor economice.
Sunt luate in considerare toate categoriile de companii, de la microintreprinderi pana la multinationale.
Prin datorie se intelege faptul ca respectiva companie trebuie sa actioneze:
in conformitate cu obligatiile pe care le are fata de partile implicate
respectand niste principii morale acceptate de-a lungul traditiei.
Exemple:
reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera
reducerea emisiilor radioactive
programe educationale pentru populatie, pe categorii de varsta
investitii in comunitate.
- Domeniu Proiecte
Instrument de organizare a Proiectelor in functie de criterii legate in principal de sfera externa de activitate in care acestea se desfasoara cu precadere (de ex.: economica, administrativa, sociala, invatamant, cercetare).
Notă
Prin sfera externa de activitate se intelege aria generala de lucru din mediul extern organizatiei in care se desfasoara proiectele acesteia.
Pentru informatii suplimentare, vezi si functia Domenii Proiecte.
- EPM
Enterprise Project Management (Managementul Proiectelor Organizatiei):
Strategie de management centralizat si coordonat, orientata spre gestionarea simultana a mai multor proiecte, individuale sau interconectate, pentru atingerea obiectivelor generale de business ale organizatiei.
Important
1. Conform PMT, disciplina PM (Project Management - Managementul de Proiect) se refera la planificarea, organizarea si gestionarea resurselor pentru atingerea cu succes a obiectivelor proiectului, intr-o anumita perioada de timp.
2. In abordarea EPM, initiativele sunt tratate individual, dar in maniera holistica (Task-uri, Resurse, Termene etc.), rezultand o perspectiva integrata asupra fiecarui proiect din organizatie, independent de celelalte proiecte.
3. EPM poate exista de sine-statator sau integrat cu ERP.
4. Intr-o organizatie, in situatia sincronizarii sistemului EPM cu sistemul ERP al organizatiei (Resurse, Bugete, Personal, Aprovizionare, Consumuri etc.):
Apare o concurenta in utilizarea anumitor resurse, ceea ce conduce la necesitatea prioritizarii si conditionarii Task-urilor, in functie de Resursele disponibile si de Termene.
Pe de alta parte insa, prioritizarea si conditionarea Task-urilor, Proiectelor, in functie de alinierea lor la obiectivele strategice ale organizatiei, este posibila doar prin abordarea EPPM.
EPM se aplica in general in organizatiile mari, cu proiecte complexe si numeroase, dar se poate adapta si pentru alte situatii: organizatii medii si mici, proiecte simple si/sau putine, proiecte de nisa cu resurse strategice sau greu accesibile etc.
Implementarea EPM presupune:
standardizarea proceselor, instrumentelor si cadrelor de lucru
alinierea proiectelor cu obiectivele strategice ale organizatiei
utilizarea de unelte software dedicate pentru planificare, monitorizare si raportare
si asigura:
optimizarea alocarii resurselor si managementului riscurilor
vizibilitate si control asupra tuturor proiectelor din organizatie.
Beneficiile unui proiect includ, pe langa productia sau produsele finale, si:
plusul de valoare adus afacerii
rezultatele care motiveaza organizatia sa realizeze anumite proiecte.
Indicatorii de performanta vizeaza:
produsele si rezultatele cantitative ale proiectului
calitatea procesului de executie
beneficiile aduse organizatiei si clientilor acesteia.
Pentru informatii suplimentare, vezi si, comparativ, termenul EPPM.
- EPPM
Enterprise Project Portfolio Management (Managementul Portofoliului de Proiecte la nivel de Organizational):
Strategie de management care extinde EPM, aliniind politicile macro de business ale unei organizatii cu proiectele si programele sale zilnice, prin gestionarea acestora ca un portofoliu unificat.
(portofoliu unificat –> PPM = Portfolio Project Management - Managementul Portofoliului de Proiecte)
Important
1. Abordarea traditionala EPM se concentreaza pe nivelul operational. Fiecare proiect este gestionat individual, cu resurse, bugete si termene proprii.
2. In EPPM, datele proiectelor sunt colectate, centralizate si tratate unitar, rezultand o imagine coerenta si comparabila a portofoliului organizatiei.
Astfel, in teorie si in practica:
EPPM ofera o perspectiva de 360° asupra tuturor proiectelor organizatiei.
Acest lucru faciliteaza controlul consecvent si oportun, deciziile executive si adaptarea agila la schimbarile din mediul de afaceri.
Indicatorii si rapoartele portofoliului se construiesc pe baza modelelor si metodologiilor de la nivelul proiectelor, adaptate pentru lucrul la scara extinsa.
3. In general, EPPM exista integrat cu ERP.
Situatiile in care un sistem EPPM functioneaza complet independent de un sistem ERP sunt rare si neobisnuite.
Mecanismul Portofoliului - esenta EPPM, este pus in miscare si intretinut de rutine specifice, care au in vedere:
sortarea si prioritizarea proiectelor dupa:
valoare strategica
necesitate si oportunitate
resurse disponibile
costuri
optimizarea alocarii si repartizarii resurselor
determinarea si vizualizarea informatiilor aferente tuturor proiectelor
analiza si raportarea la nivel de portofoliu, pentru luarea deciziilor strategice.
O implementare EPPM responsabila include verificari periodice,
pentru a confirma ca:
proiectele sunt inspectate si (re)evaluate pentru aliniere la strategia organizatiei
alocarea de resurse (inclusiv finantarea) este in acord cu obiectivele de business
volumul de munca aferent proiectelor este realist si echilibrat
resursele limitate sunt utilizate cat mai eficient.
Prin alegerea abordarii EPPM, se creeaza premise pentru:
cresterea numarului de proiecte incheiate cu succes
cresterea valorii adaugate pe lanturile de productie.
Principalii indicatori de performanta vizeaza caracteristici ale Portofoliului de Proiecte:
diversitate
structura
impact in organizatie si in mediul extern de business.
Pentru informatii suplimentare, vezi si termenul Portofoliu de Proiecte, functia Portofolii de Proiecte, precum si, comparativ, termenul EPM.
- Grupa de Proiecte
Instrument de organizare a Proiectelor in functie de criterii legate in principal de natura lor interna.
Pentru informatii suplimentare, vezi si functia Grupe de Proiecte.
- PMI
Project Management Institute (Institutul de Management de Proiect):
Organizatie non-profit, lider mondial in managementul profesional al proiectelor, programelor si portofoliilor.
Fondata in 1969, PMI ofera:
certificari profesionale, cum ar fi: Project Management Professional (PMP)
foarte cunoscuta publicatie Project Management Body of Knowledge (PMBOK) Guide, aflata la a saptea editie (2021)
resurse educationale
comunitate globala pentru socializare profesionala si schimb de cunostinte.
- PMT
Project Management Theory (Teoria Managementului de Proiect):
Colectie de principii, cadre de lucru si modele fundamentale ce au drept scop stabilirea modului in care proiectele sunt planificate, executate si controlate.
Fundamentele teoretice cheie includ:
Teoria Triplei Constrangeri (scop, timp si cost)
Teoria Sistemelor
principii din teoriile clasice de management, cum ar fi:
Managementul ca Planificare
Modelul Termostat
teorii despre dinamica echipei, motivatie si managementul partilor interesate, cum ar fi:
Ierarhia lui Maslow
Teoria Partilor Interesate.
- Portofoliu de Proiecte
Instrument de organizare a Proiectelor in functie de criterii ce tin de responsabilitati si domenii de interes, cu acordarea accesului numai pentru utilizatorii desemnati.
Pentru informatii suplimentare, vezi si functia Portofolii de Proiecte, precum si termenul EPPM.
- R&D
Research and Development (Cercetare si Dezvoltare):
Ansamblul activitatilor inovatoare intreprinse de organizatii guvernamentale, corporatii, companii private sau de stat, in vederea dezvoltarii de produse si servicii noi.
R&D constituie prima etapa in procesul de productie a unui potential nou produs sau in dezvoltarea unui potential nou serviciu.
- Task
Task (sarcina, lucru de facut):
Actiune sau secventa de lucru singulara, specifica, dedicata unui obiectiv bine definit, ce contribuie la realizarea integrala a scopului unui proiect.
Termenul provenit din limba engleza, tradus adesea ca sarcina, este utilizat frecvent in contexte profesionale: Managementul Proiectelor, IT, Constructii.
Exemple:
definirea cerintelor unui modul software
redactarea unui raport
instalarea unui set de panouri solare.
Important
Ca omolog al unui nod din ierarhia WBS a proiectului, un Task din arborele de Task-uri al proiectului poate fi:
Task „radacina” - task fara ascendent (parinte), reprezentand proiectul insusi
Task intermediar - task cu ascendent (parinte), care poate avea task-uri descendente; initial poate sa nu aiba niciunul, dar ulterior poate primi unul sau mai multi descendenti
Task „frunza” - task cu ascendent (parinte), care nu permite task-uri descendente; are intotdeauna 0 descendenti.
Pentru informatii suplimentare, vezi si termenii WBS si Activitate in Proiect.
- WBS
Work Breakdown Structure (Structura de Descompunere a Lucrarilor):
Instrument de vizualizare ierarhica, utilizat in Managementul Proiectelor pentru a descompune intregul obiectiv (scop) al unui proiect in componente si rezultate mai mici, usor de gestionat, denumite livrabile.
WBS ajuta echipele sa inteleaga componentele proiectului, sa estimeze costurile si duratele, sa aloce resurse si sa urmareasca progresul, asigurandu-se ca toate obiectivele proiectului sunt indeplinite.
Conventie: Din considerente practice, in cadrul fiecarui proiect poate exista o omologie intre ierarhia WBS si arborele de Task-uri, astfel incat fiecare nod WBS sa fie in corespondenta unu-la-unu cu un Task din proiect.
Pentru informatii suplimentare, vezi si termenii Task si Activitate in Proiect.