Glosar de Termeni - Managementul Proiectelor
- Categorii de Resurse
In contextul actiunilor specifice Managementului Proiectelor, se disting Resursele, ca principal mijloc de realizare a obiectivelor unui proiect.
In functie de anumite caracteristici, o resursa se poate incadra in una din Categoriile:
Materiale
Servicii
Resurse Umane - Operatii
Categorii de Utilaje
Categorii de Transport.
- Competitie Proiecte
- CSR
Corporate Social Responsibility (Responsabilitatea Sociala a Corporatiilor):
Concept care se refera la o posibila datorie pe care companiile ar avea-o, ca actori sociali, fata de toate partile implicate in desfasurarea activitatii lor economice.
Sunt luate in considerare toate categoriile de companii, de la microintreprinderi pana la multinationale.
Prin datorie se intelege faptul ca respectiva companie trebuie sa actioneze:
in conformitate cu obligatiile pe care le are fata de partile implicate
respectand niste principii morale acceptate de-a lungul traditiei.
Exemple:
reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera
reducerea emisiilor radioactive
programe educationale pentru populatie, pe categorii de varsta
investitii in comunitate.
- Domeniu Proiecte
- EPM
Enterprise Project Management (Managementul Proiectelor Organizatiei):
Strategie de management aplicata in cadrul organizatiilor mari (dar nu numai), orientata spre gestionarea simultana a mai multor proiecte, individuale sau interconectate, in vederea atingerii obiectivelor generale de business ale organizatiei.
Aceasta abordare presupune standardizarea proceselor, instrumentelor si cadrelor de lucru, cu scopul de a optimiza alocarea resurselor si a managementului riscurilor, precum si pentru asigurarea unei perspective holistice asupra proiectelor organizatiei.
- EPPM
Enterprise Project Portfolio Management (Managementul Portofoliului de Proiecte din Organizatie):
Practica de aliniere a strategiei macro de business a unei organizatii cu proiectele si programele sale zilnice, prin gestionarea acestora ca un portofoliu unificat.
Ofera o vizibilitate completa asupra activitatilor in lucru, in vederea confirmarii faptului ca proiectele respective contribuie la obiectivele strategice ale organizatiei.
Astfel, se optimizeaza alocarea resurselor si managementul riscurilor, iar acest lucru conduce la cresterea numarului de proiecte incheiate cu succes, precum si la cresterea valorii adaugate pe lanturile de productie.
- Grupa de Proiecte
Concept utilizat in Managementul Proiectelor pentru gruparea (clasificarea) proiectelor, in functie de criterii ce tin in principal de natura lor interna.
La stabilirea criteriilor de grupare (clasificare) a proiectelor, se mai pot avea in vedere:
strategiile comune de abordare a acestora, privind: definirea, planificarea, executia, urmarirea etc.
metodologiile, tipurile de raportare catre diferiti factori decizionali.
Pentru mai multe informatii, vezi si functia Grupe de Proiecte.
- PMI
Project Management Institute (Institutul de Management de Proiect):
Organizatie non-profit, lider mondial in managementul profesional al proiectelor, programelor si portofoliilor.
Fondata in 1969, PMI ofera:
certificari profesionale, cum ar fi: Project Management Professional (PMP)
foarte cunoscuta publicatie Project Management Body of Knowledge (PMBOK) Guide, aflata la a saptea editie (2021)
resurse educationale
comunitate globala pentru socializare profesionala si schimb de cunostinte.
- PMT
Project Management Theory (Teoria Managementului de Proiect):
Colectie de principii, cadre de lucru si modele fundamentale ce au drept scop stabilirea modului in care proiectele sunt planificate, executate si controlate.
Fundamentele teoretice cheie includ:
Teoria Triplei Constrangeri (scop, timp si cost)
Teoria Sistemelor
principii din teoriile clasice de management, cum ar fi:
Managementul ca Planificare
Modelul Termostat
teorii despre dinamica echipei, motivatie si managementul partilor interesate, cum ar fi:
Ierarhia lui Maslow
Teoria Partilor Interesate.
- Portofoliu de Proiecte
- R&D
Research and Development (Cercetare si Dezvoltare):
Ansamblul activitatilor inovatoare intreprinse de organizatii guvernamentale, corporatii, companii private sau de stat, in vederea dezvoltarii de produse si servicii noi.
R&D constituie prima etapa in procesul de productie a unui potential nou produs sau in dezvoltarea unui potential nou serviciu.
- Task
Task (sarcina, activitate, lucru de facut):
Actiune sau secventa de lucru singulara, specifica, dedicata unui obiectiv bine definit, ce contribuie la realizarea integrala a scopului unui proiect.
Termenul provenit din limba engleza, tradus adesea ca sarcina sau activitate, este utilizat frecvent in contexte profesionale: Managementul Proiectelor, IT, Constructii.
Exemple:
definirea cerintelor unui modul software
redactarea unui raport
instalarea unui set de panouri solare.
- WBS
Work Breakdown Structure (Structura de Descompunere a Lucrarilor):
Instrument de vizualizare ierarhica, utilizat in Managementul Proiectelor pentru a descompune intregul obiectiv (scop) al unui proiect in componente si rezultate mai mici, usor de gestionat.
WBS ajuta echipele sa inteleaga componentele proiectului, sa estimeze costurile si duratele, sa aloce resurse si sa urmareasca progresul, asigurandu-se ca toate obiectivele proiectului sunt indeplinite.