Sector Public

Scop

Sectiunea Sector Public centralizeaza procedurile si configurarile necesare integrarii si gestionarii platii salariilor in institutiile din sectorul public. Aceasta cuprinde etapele de configurare a surselor de finantare, activitatilor, structurilor de plata, conturilor, zonelor si purtatorilor, precum si mecanismele de asociere a acestora la nivel de salariat si calcul salarial. De asemenea, sunt incluse fluxurile de transfer si raportare a datelor financiare catre sistemele externe de raportare si evidenta bugetara.

Prerechizite

Fluxul prezentat necesita configurarea prealabila a elementelor esentiale din modulul Financiar si modulul Resurse Umane, conform detaliilor de mai jos:

Financiar:

  • Business Unit-uri definite: Financial -> Definitii Generale -> Business Unit

  • Registre contabile definite: Financial -> Definitii Generale -> Registre de Contabilitate - Definire

  • Monede definite si cursul valutar pentru acestea: Financial -> Definitii generale -> Monede

  • Articole de calculatie definite: Financial -> Definitii Generale -> Planul de Conturi -> Articole de Calculatie

  • Elemente de cheltuiala definite: Financial -> Definitii Generale -> Planul de Conturi -> Elemente de Cheltuiala

  • Documente definite: Financial -> Definitii Generale -> Documente

  • Parteneri definiti: Financial -> Definitii Generale -> Parteneri

  • Lista Rezervata ASC pentru definirea activitatilor contabile: Human Resources & Payroll -> Administrare Personal -> Setari -> Liste Rezervate -> Activitati

  • Definire Sursa de Finantare/Articol de Buget - Financial -> Definitii Generale -> Structura de Buget

  • Definire conturi - Financial -> Definitii Generale -> Plan de Conturi -> Clase de conturi

  • Definire Obiecte de Cost: Financial -> Definitii Generale -> Obiecte de Cost

  • Definire Case si Banci, Conturi la banci - Financial -> Cash Management -> Setari -> Banci si respectiv Casierii

  • Definire Tranzactii, Tipuri de tranzactii - Financial -> Cash Management -> Setari -> Tipuri de Tranzactii

Resurse Umane:

  • Structura Organizatorica definita: Human Resources & Payroll -> Administrare Personal -> Setari -> Dictionare -> Strucutra Organizatorica

  • Creare functii proiect - Human Resources & Payroll -> Administrare Personal -> Setari -> Dictionare -> Dictionar Functii

  • Definire Beneficiari Retineri:Human Resources & Payroll -> Administrare Personal -> Setari -> Dictionare -> Beneficiari

  • Definire Activitati Salarii: Lista Rezervata ACT pentru definirea activitatilor de salarii: Human Resources & Payroll -> Administrare Personal -> Setari -> Liste Rezervate -> Activitati

  • Actualizare Informatii Financiare contract:

    • Actualizare activitate pe contractul individual de munca aferent activitatii

    • Actualizare structura pe contractul individual de munca aferent activitatii

    • Actualizare functie pe contractul individual de munca aferent activitatii

    • Actualizare zona si purtator pe contractul individual de munca aferent activitatii

  • Adaugare plati - Actualizare Plati/Sume aferente contractului individual de munca

  • Realizare Calcul de Salarii - Efectuare calcul salarii pe esantion aferent activitatii: Human Resources & Payroll -> Administrare Personal -> Alte Functii -> Calcul Salarii -> Calcul Salarii

Procedura

Parcurgeti urmatorii pasi:


1. Configurare Activitate Salarii

La acest pas se vor configura activitatile de salarii.

  • Accesati Human Resources & Payroll -> Implementare rapida activitati

  • Alegeti tabul Pas 1: Activitati noi

  • Utilizati butonul Adaug sau dupa caz Copiez

  • Completati campurile Cod, Codul functional si se bifeaza Generez NC, OP

  • Apasati butonul Salveaza

2. Configurare Monografii Contabile

In cadrul acestui pas se vor defini monografiile contabile, manual, completand data intarii in vigoare a acestora.

  • Alegeti tabul Pas 3: Configurari salarii

  • Utilizati butonul Adaug sau dupa caz Copiez

  • Completati campurile Tip, Denumire, Activitate, Tip configurare, Format

Atenționare

Iban Beneficiar se va completa doar pentru impozit si contributii angajat si angajator.

Procesul se poate realiza si prin copiere dupa contributiile unei activitati existente, dupa cum urmeaza:

  • Accesati pe Pas3: Configurari Salarii -> Actiuni -> Copiere Configurari

  • Pentru copierea tuturor configurarilor selectati Activitatea Sursa si Destinatia, alaturi de campul Intrat in vigoare la

  • Apasati butonul Copiere Configurari

  • Se efectueaza exportul in excel pentru cele 2 activitati si Verificati corectitudinea inregistrarilor.

  • Dupa modelul selectiei activitatii sursa, selectati si se exporta si activitatea nou creata (destinatie).

  • Cautati codul activitatii utilizand Interogare prin exemplu si apoi Export in Excel

  • Se poate efectua si copierea la nivel de Tip lista/Denumire suma sau Cod raportare.

  • Pentru selectia Tip lista/Denumire suma atat pentru activitatea sursa cat si pentru destinatie utilizati tasta F1, iar pentru Cod raportare se scrie valoarea acestuia.

  • Daca s-au copiat configurarile dupa o activitate si se doreste copierea dupa o alta activitate bifati butonul Sterge Inreg Existente

3. Configurare Conturi Colectoare

Adaugarea conturilor colectoare in modulul ALOP se realizeaza astfel:

  • Accesati Human Resources & Payroll -> Implementare rapida activitati

  • Alegeti tab-ul Pas 3: Configurari salarii

  • Apasati butonul Corespondenta Banci, regasit in partea stanga a ecranului

  • Apelati butonul Adaug, pentru adaugarea unei noi inregistrari, fiind importanta setarea Datei de inceput, ca fiind data intrarii in vigoare

  • Apasati butonul Salveaza

4. Adaugare Procente Repartizare

Adaugarea procentelor de repartizare in modulul ALOP se realizeaza astfel:

  • Accesati Human Resources & Payroll -> Implementare rapida activitati

  • Alegeti tabul Pas 3: Configurari salarii

  • Apasati butonul Procente Repartizare, regasit in partea stanga a ecranului

  • Apelati butonul Adaug, pentru adaugarea unei noi inregistrari, fiind importanta setarea Datei de inceput, ca fiind data intrarii in vigoare

  • Apasati butonul Salveaza

5. Generare Configurari

Generare configurari salarii se refera la repartizarea salariilor pe baza configurarilor efectuate anterior in aplicatie.

Accesati Human Resources & Payroll -> Implementare rapida activitati

  • Alegeti tabul Pas 3: Configurari Salarii

  • Apasati butonul Generare Configurari NC si OP

  • Utilizati pe rand butoanele Generare Configurari, Aplica configurari existente, Salveaza configurarile

  • Rezolvati eroarile care apar pe flux, daca este cazul, si reluati procesul pana se realizeaza salvarea configurarilor.

6. Repartizare Bugetara

Repartizarea bugetara a salariilor reprezinta distribuirea sumelor de salarii la nivel de surse de finantare, articole bugetare, zone, purtatori.

  • Din interfata aplicatiei, din zona superioara a ecranului Apasati butonul Selectie perioade pentru selectarea perioadei fiscale si a perioadei salariale

  • Alegeti luna dorita la nivelul ambelor perioade, cu mentiunea ca acestea trebuie sa coincida

  • Accesati Administrare Personal -> Alte Functii -> Integrare Alte Sisteme -> Repartizare Bugetara

  • Apasati butonul Generare

Atenționare

Este obligatorie completarea campurilor Activitate, Zona, Purtator pentru reglarea diferentelor de rotunjire.

Pentru propunerea automata a valorilor in campurile Activitate, Zona, Purtator este necesara completarea urmatoarelor variabile de setare:

Accesati Human Resources & Payroll -> Administrare Personal -> Setari -> Configurari -> Variabile Specifice Salariatilor

Denumire variabila

Tip variabila

Valoare numerica

ZONA_REGL_ROT_NCSAL

NUMERIC

Completati codul zonei

PURT_REGL_ROT_NCSAL

STRING

Completati codul purtatorului

ACT_REGL_ROT_NCSAL

STRING

Completati codul activitatii

Notă

In urma efectuarii procesului, se va genera un fisier PDF care contine mesaje referitoare la Repartizarea Bugetara.

7. Nota Contabila

  • Accesati Administrare Personal -> Alte Functii -> Integrare Alte Sisteme -> Nota Contabila Salarii

  • Adaugati Nr. Document, Data document - Data la care se doreste inregistrarea in contabilitate a notei contabile

  • Apasati butonul Generare automata Nota Contabila Salarii

Atenționare

La data documentului trebuie sa existe curs valutar definit.

Notă

In urma generarii Notei Contabile, se va deschide automat un fisier notepad care contine informatii referitoare la nota contabila generata (conturile contabile implicate in nota de salarii).

8. Contare Nota Contabila Salarii

Contarea se realizeaza urmand pasii:

  • Accesati Financial -> Contabilitate Financiara -> Tranzactii si Rapoarte -> Registre de Contabilitate -> Registrul SAL

  • Apasati butonul Toate Inregistrarile

  • Apasati butonul Vizualizare Tranzactie

  • Verificati inregistrarile contabile realizate

  • Apasati butonul Contare, din cadrul tranzactiei pe care sunteti pozitionat.

9. Generare Angajamente

Generarea angajamentelor salarii se refera la procesul prin care o entitate (de obicei o companie sau o institutie) se obliga sa plateasca sumele datorate angajatilor pentru munca prestata, incluzand salariile brute, contributiile sociale si alte taxe asociate.

  • Accesati Administrare Personal -> Alte Functii -> Integrare Alte Sisteme -> Generare Angajamente

  • Completati urmatoarele campuri:

    • Tip PAC - Se completeaza automat tipul de document ABS (ANGAJAMENT GLOBAL SALARII)

    • Data PAC - Completati data la care se vor genera Angajamentele pe Salarii

    • Dep. Specialitate - Alegeti din lista atasata departamentul HR (DEPARTAMENT HR)

    • Scop - Completati cu litere de tipar ANGAJARE CHELTUIELI SALARII

    • Zona - Nu se completeaza

    • Purtator - Nu se completeaza

    • BU - Alegeti codul BU din lista atasata apasand tasta F1

    • Fond - Alegeti fondul din lista atasata apasand tasta F1

    • Registru - Alegeti codul de registru din lista atasata apasand tasta F1 (de obisei se alege codul de registru ABS - ANGAJAMENTE BUGETARE SALARII)

    • Articol Buget - Completati campului cu valoarea 10 - TITLUL I. CHELTUIELI DE PERSONAL

    • Sursa de Finantare - Se completeaza doar in cazul in care doriti sa efectuati Generarea Angajamentelor doar pentru o Sursa de Finantare.

  • Apasati butonul Generare

10. Aprobare si Listare Angajamente Salarii

Aprobarea angajamentelor salariale este o etapa prin care se concretizeaza obligatiile financiare ale entitatii legate de salarii, inainte de efectuarea efectiva a platilor.

  • Accesati Modulul Financiar -> Sector Public -> ALOP -> Angajare Cheltuieli

  • Va pozitionati pe propunerea de angajare cheltuieli generata la pasul anterior

  • Verificati angajamentul si efectuati urmatoarele operatiuni pentru a il aduce in starea Aprobat (Verificarea se realizeaza cu Situatia Statistica, exportand in xls)

    • Verificati detalierea Angajamentului cu efectuarea exportului in excel accesand butonul ExportImport

    • Daca datele sunt corecte procedati la Lisatrea Angajamentului apasand butonul Actiuni -> Lisatare Anexa 1 si ulterior, Actiuni -> Lisatare Anexa 2

    • Apasati butonul Actiuni -> Confirmare Listare Anexe

    • In cazul in care aveti implementat modul CFP apasati din Actiuni -> CFP si completati informatiile referitoare la documentul din registrartura

    • Apasati butonul Actiuni -> Validare

    • Odata cu Validarea Angajamentului se va genera Nota Contabila de forma: 8066000.sf.ab=cont corespondent si 8067000.sf.ab=cont corespondent, care se regaseste in Registre de Contabilitate.

  • Daca dotiti sa stergeti un Angajament Validat trebuie sa urmati pasii invers fata de Validarea acestiua, adica mai intai stergeti Nota din Registrul de Contabilitate, anulati Aprobarea Validatii Angajamentului, anulati Confirmarea Listarii si ulterior, puteti sa parcurgeti pasii de mai jos:

    • Angajamentele in stare Deschisa se pot sterge de la butonul Sterge, urmand pasii de mai jos:

    • Apasati pe butonul informatii la nivel de angajament

    • Apasati pe butonul informatii si ulterior, accesati din butonul Actiuni -> Stergere Buget (astfel veti sterge detalierea Angajamentului)

    • Stergeti detalierea

    • Stergeti antet (pentru fiecare angajament)

Atenționare

Daca angajamentele generate prima data sunt APROBATE, se vor genera angajamente noi.

Daca angajamentele generate prima data sunt in stare DESCHIS, se vor genera din nou angajamente ceea ce poate duce la dublarea sumelor de pe acestea.

11. Generare Ordonantari

Generarea ordonantarilor reprezinta operatiunea prin care se vor genera Ordonantarile la Plata pe baza Angajamentelor Aprobate anterior.

  • Accesati Administrare Personal -> Alte Functii -> Integrare Alte Sisteme -> Generare Ordonantari

  • Verificati daca anul si luna sunt selectate corect (acestea se propun automat)

  • La accesarea functiei sunteti pozitionat automat pe optiunea Generare

  • Selectati Tip document utilizand tasta F1 (de obicei se alege ORDPL - ORDONANTARE LA PLATA)

  • Adaugati Nr. Document si Data document

  • Apasati butonul Generare

  • Dupa vizualizarea raportului (independent de operatiunea de generare): bifati butonul Raport si apasati Generare (eliminati eventualele erori)

  • Apasati optiunea Transfer in ALOP si completati urmatoarele campuri:

    • Cod Partener - Se completeaza cu codul partenerului/organizatiei dumneavoastra (care a fost anterior defint in functia Parteneri)

    • Dep. Specialitate - Alegeti din lista atasata departamentul HR (DEPARTAMENT HR)

    • Articol Buget - Completati campului cu valoarea 10 - TITLUL I. CHELTUIELI DE PERSONAL

    • Sursa de Finantare - Se completeaza doar in cazul in care doriti sa efectuati Generarea Angajamentelor doar pentru o Sursa de Finantare.

  • Apasati butonul Generare

12. Validare si Listare Ordonantari

  • Accesati Modulul Financiar -> Sector Public -> ALOP -> Ordonantari la Plata

  • Verificati informatiile de pe fiecare ordonantare generata anterior si completati, daca este cazul, codurile angajamentelor FOREXE

  • Puteti sa verififcati detalierea Ordonantatii prin apasarea butonului Detaliere de la nivelul fiecarei Ordonantari in parte

  • Puteti sa exportati informatiile din detaliere prin apasarea butonului ExportImport

  • Daca informatiile sunt corecte apasati butonul Actiuni -> Listare Ordonantare

  • In cazul in care aveti implementat modul CFP apasati din Actiuni -> CFP si completati informatiile referitoare la documentul din registrartura

  • Apasati butonul informatii si apoi apasati Confirmare Listare

  • Apasati butonul Actiuni -> Validare

  • Aparati butonul Actiuni -> Generare OP, pentru a genera Ordinele de Plata

  • In fereastra Generare Ordine de Plata, completati urmatoarele informatii:

    • Data Emiterii OP - Completati data cu care se va emite Ordinul de Plata

    • Nr. Evidenta - Nu se completeaza

    • Data Executiei - Completati data la care se transmite spre executie la banca

    • Data Expirarii Executiei - Completati data pana la care poate fi transmis la banca

    • Data Debitarii - Completati data debitarii

    • Cod Angaj. Forex - Puteti completa manual codul angajamentului FOREXE, corespunzator Ordinului de Plata

    • Rand - Puteti completa manual randul angajamentului FOREXE, corespunzator Ordinului de Plata

    • Daca nu doriti sa generati Ordine de Plata pentru toate suna Ordonantata, puteti face selectie la nivel de fiecare Ordin de Plata, iar la generare se vor genera doar Ordinele de Plata pe care le-ati bifat

    • Apasati butonul Generare Ordin de Plata

  • Puteti vizualiza Ordinele de Plata emise pe accesand butonul Actiuni -> OP Emis (atata timp cat suma ramasa de plata este 0, inseamna ca s-au generat OP-uri pentru intreaga suma ordonantata)

  • Puteti sa listati Ordinele de Plata emise pe Ordonantare accesand butonul Actiuni -> Listare OP

Notă

Ordinele de plata pot fi listate si urmand calea Modulului Financiar -> Sector Public -> ALOP -> Ordine de Plata, selectand platitorul (de obicei este TREZ) si intervalul (perioada) pentru ordinele de plata emise ce trebuie listate.

De asemenea, urmand aceeasi cale pot fi vizualizate si modificate Ordinele de Plata

Ordinele de plata se pot lista in format xml multiplu de la functia Modulului Financiar -> Sector Public -> ALOP -> Ordine de Plata -> Confirmare Executie Plati si filtrare la nivel de informatiile dorite, apoi apasati Export XML OP

Q&A

Sectiunea de Q&A (Intrebari si Raspunsuri frecvente) centralizeaza cele mai uzuale situatii intalnite in utilizarea fluxului Sector Public, impreuna cu raspunsuri si recomandari concrete pentru rezolvarea acestora. Consultarea acestei sectiuni faciliteaza clarificarea rapida a unor nelamuriri si reduce necesitatea apelarii la suport.

Troubleshooting

Sectiunea de Troubleshooting (Exemple Practice si Situatii Reale) contine situatii concrete intalnite in utilizarea fluxului Sector Public, insotite de solutii pas cu pas. Scopul este sa ofere exemple aplicate pentru remedierea rapida a problemelor frecvent intalnite in configurare, calcul, generare documente sau integrare financiara.

Diagrama de Flux

Sectiunea de Diagrama de Flux ofera o reprezentare vizuala centralizata a etapelor principale din procesul de repartizare bugetara specific sectorului public. Consultarea acestei diagrame faciliteaza intelegerea rapida a fluxului operational si a interactiunilor dintre componentele sistemului, ajutand utilizatorii sa se orienteze eficient in cadrul procesului si sa identifice mai usor punctele cheie ale configurarii si raportarii.


Legislatie Relevanta